43-378 Rybarzowice

ul. Przedszkolna 4

Tel: (33) 817-72-27

pprybarzowice@outlook.com

Publiczne Przedszkole w Rybarzowicach

Usprawnianie ręki

PRAWA RĘKA! LEWA RĘKA!

JAK USPRAWNIĆ RĘKĘ DZIECKA?
                                                              opracowała mgr Jadwiga Kozłowska

                 motyl na dłoni         

                 reka-ruchomy-obrazek-0039Przygotowanie do nauki pisania polega na stosowaniu różnorodnych ćwiczeń, usprawniających sprawność dłoni i palców oraz przegubów dłoni i ruchów ramienia i przedramienia. Nie można nie wspomnieć o wyrabianiu koordynacji wzrokowo- ruchowej.

W ostatnich latach obserwujemy u dzieci niski poziom graficzny- powodem jest właśnie mała sprawność motoryczna ręki i nieprawidłowa koordynacja wzrokowo- ruchowa. Dziecko ma zasadnicze trudności w prawidłowym trzymaniu przyborów do pisania. Podczas rysowania nacisk ołówka czy kredki na kartkę jest tak mocny, że nieraz dochodzi do przerwania kartki. Należy dodać, że tempo pracy przy różnych czynnościach manualnych jest bardzo wolne. W trakcie tychże czynności występują „współruchy” czyli taki rodzaj dodatkowych ruchów, które nie prowadzą do żadnego celu danej czynności.

 

reka-ruchomy-obrazek-0067

Dorośli nie zawsze mają świadomość, jak trudną umiejętnością jest pisanie. Przygotowanie do pisania odbywa się na długo wcześniej, zanim dziecko podejmie naukę w szkole. Jest związane z czynnościami, które pozornie nie kojarzą się z pisaniem, jak np. nakrywanie do stołu, układanie zabawek, znajdowanie i przynoszenie rzeczy, pomaganie w pracach porządkowych w mieszkaniu. Ważne są także umiejętności związane z samoobsługą: rozbieranie i ubieranie się, zapinanie guzików czy sznurowanie butów . Wszystko to pomaga w wyrobieniu prawidłowej koordynacji wzrokowo- ruchowej oraz prawidłowego napięcia mięśni.

                                   

 

reka-ruchomy-obrazek-0129

Najlepszym przygotowaniem do nauki pisania i usprawnieniem ręki jest: lepienie, wycinanie, malowanie, wydzieranie i rysowanie. Z technik przestrzennych można wyróżnić także układanki :układanie z klocków, patyczków, kasztanów itp., mozaiki geometrycznej, zabawy konstrukcyjne: przybijanki, układanki magnetyczne, majsterkowanie.

Ważnym ćwiczeniem jest orientacja w kierunkach, związana z własnym ciałem, poruszaniem się w przestrzeni, zmiana pozycji (w lewo, prosto, do przodu, różnicowanie wielkości w otoczeniu- duży, mały, większy, mniejszy...). Doskonałym ćwiczeniem jest wycinanie: koordynacja ręki i oka oraz napięcie mięśni ręki i praca palców. Oczywiście należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka i nigdy nie pozostawiać go samego z takimi przyborami.

reka-ruchomy-obrazek-0039Lepienie jest działaniem, które ma szczególne znaczenie w rozwijaniu sprawności manualnych- angażuje głównie mięśnie palców i dłoni, ćwiczy staw nadgarstka.

Fajną zabawą a jednocześnie dobrym ćwiczeniem są zabawy z elementami rzutu- rzucanie piłeczką, szyszką do wyznaczonego celu. Wszystkie czynności związane z usprawnianiem ręki i oka przyczynią się do tego, że dziecko nie będzie miało trudności z trudną sztuką pisania.