43-378 Rybarzowice

ul. Przedszkolna 4

Tel: (33) 817-72-27

pprybarzowice@outlook.com

Publiczne Przedszkole w Rybarzowicach

Rozwijamy słuch fonematyczny dziecka

SŁUCHAMY UWAŻNIE...

ROZWIJAMY SŁUCH FONEMATYCZNY         

glowa-ruchomy-obrazek-0119

 

      Należy usprawniać rękę, ale równie ważne jest rozwijanie słuchu dziecka. Zaburzenia w zakresie percepcji słuchowej niekorzystnie wpływają na całokształt rozwoju dziecka. Wywołują inne rudności w nauce a niżeli zaburzenia wzroku, koordynacji wzrokowo-uchowej czy orientacji przestrzennej.Proces różnicowania dźwięków, ich analizowania i syntezowania, dokonuje się na poziomie ośrodkowego układu nerwowego, głównie w okolicy płata skroniowego kory mózgowej. Jeżeli słuchowe okolice kory mózgowej są uszkodzone lub funkcjonowanie mniej sprawne, to procesy percepcji słuchowej przebiegają nieprawidłowo. Doskonalenie procesów analityczno- syntetycznych w obrębie kory mózgowej postępuje z wiekiem dziecka. Zaburzenia te jednak pod koniec wieku przedszkolnego należy traktować jako zaburzenia funkcji słuchowej, które zakłócają prawidłowy przebieg procesu czytania i pisania.Składanie poszczególnych dźwieków w całość przy czytaniu i rozkładaniu wyrazów na odrębne dźwięki przy pisaniu, sprawia największe trudności dzieciom z obniżonym lub zaburzonym poziomem analizy i syntezy słuchowej. Wczesne wykrycie tych zaburzeń i podjęcie ćwiczeń z dzieckiem pozwoli na uniknięcie wielu trudności w przyswajaniu wiedzy.

Kształcenie percepcji słuchowej na poziomie poznawczym odbywa się poprzez:

- ćwiczenia wrażliwości słuchowej,

- ćwiczenia doskonalące spostrzegawczość słuchową i koordynację słuchowo- ruchową.

Przybliże kolejne etapy pracy w zakresie usprawniania percepcji słuchowej, a właściwie dwa pierwsze i zarazem podstawowe, a mianowicie:

I. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacanie słownika :

- uściślanie rozumienia pojedynczych słów (nazwy zwierząt, rzeczy czy roślin itd.),

- uściślanie rozumienia zdań,

- słuchanie opowiadań (wzbogacanie słownika dziecka),

- powtarzanie wyrazów, zdań, opowiadań,

- układanie zdań ( można z kilku wyrazów),

- opowiadanie ilustracji, obrazków,

- samodzielne wypowiedzi dziecka na dany temat.

Sowy

II. Kształtowanie wrażliwości słuchowej, różnicowanie dźwięków:

- odtwarzanie rytmu np. przez klaskanie,

- różnicowanie dźwięków z otoczenia (Jaki to dźwięk?),

- określanie z której strony nadchodzi dźwięk,

- porównywanie różnych dźwięków (wysoki, niski, głośny...),

- rozpoznawanie głosów z otoczenia. 

III. Różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej:

- wyodrębnianie zdań z wypowiedzi ,

- układanie zdań do obrazka,

- kończenie rozpoczętego zdania,

- wyróżnianie wyrazów w zdaniu,

- układanie zdania z wyrazów (np. Kot i płot),

- podział wyrazu na sylaby ( pole- po-le, klasa: kla-sa),

- zabawa w kończenie słowa ( pa- ...., zo- ......),

- na jaką głoskę rozpoczyna się wyraz- zabawa „Jedzie pociąg z towarami na literę ..K”,

- ćwiczenie pamięci słuchowej: powtarzanie rymowanek, wierszyków, piosenek, powtarzanie sylab, wyrazów, zdań, nauka pór roku, dni tygodnia, miesięcy.

Kolejnym etapem są ćwiczenia w czytaniu (np. domino sylabowe, dobieranie podpisów pod obrazki np. Las, kot, lis...)

 

                                  

                                na podstawie materiałów M. Micorek i A. Franczyk, K. Krajewskiej opracowała J. Kozłowska