43-378 Rybarzowice

ul. Przedszkolna 4

Tel: (33) 817-72-27

pprybarzowice@outlook.com

Publiczne Przedszkole w Rybarzowicach

KOMPETENCJE CYFROWE JUŻ W PRZEDSZKOLU

"Jak to w życiu zwykle bywa:
Komputery rządzą w świecie,
Całe szczęście, że zaś nimi
Rządzą ludzie! O tym wiecie!"
Wychowanie dzieci do umiejętnego korzystania z urządzeń cyfrowych to ważne zadanie edukacji. 

 Dzisiaj nie wyobrażamy sobie życia bez internetu, komputerów, komórek czy tabletów. Dawniej czerpaliśmy wiadomości z książek, encyklopedii czy plansz poglądowych. Obecnie nowoczesny proces dydaktyczny opiera się w dużym stopniu na kompetencjach cyfrowych. Oznacza to konieczność kształcenia tych umiejętności już od najmłodszych lat. Kiedy obserwujemy umiejętności małych dzieci w zakresie łatwości rozumienia "działania komputera", odnosimy wrażenie, że urodziły się już z wiedzą w tym zakresie. Niezwykłe zdolności łatwego posługiwania się nowoczesnymi urządzeniami multimedialnymi wykazują maluchy, które dopiero co opanowały "sztukę" chodzenia. Z wypowiedzi psychologów wynika, że tak wczesne posługiwanie się technologią komputerową raczej szkodzi niż pomaga. Niektórzy uważają także, że działa „to" na dzieci jak narkotyki, ponieważ układ nerwowy maluchów dopiero się kształtuje. Z drugiej zaś strony - ma to pozytywny wpływ na rozwój poznawczy. 

komputer-ruchomy-obrazek-0352komputer-ruchomy-obrazek-0352komputer-ruchomy-obrazek-0352komputer-ruchomy-obrazek-0352

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego nie definiuje wprost kompetencji cyfrowych dzieci. Ważne jest wychowanie dzieci do umiejętnego korzystania z urządzeń cyfrowych. W przedszkolu nauczyciele  kształcą u dzieci kompetencje matematyczne, naukowo-techniczne, uczą prawidłowego porozumiewania się w języku ojczystym. Realizując projekty edukacyjne rozwijają u dzieci podstawowe umiejętności cyfrowe. Dzieci nie mają pojęcia czym jest wyszukiwarka Google, do czego służy Internet, nie znają też Painta. Nie trzeba umieć pisać, aby włączyć głosową obsługę wyszukiwarki. Tego możemy nauczyć dzieci w placówce, choć łatwiej zrobić to w domu. Komputery doskonale służą do nauki programowania. W przedszkolu sprowadza się ona głównie do umiejętności kodowania za pomocą symboli, strzałek czy kodów kolorystycznych. Pomocne są ozoboty czy tablice interaktywne. W przedszkolu oczywiście kształcenie kompetencji cyfrowych ma formę zabawy. 

KORZYŚCI: Kompetencje cyfrowe to m.in. poszukiwanie i przetwarzanie wiedzy z wykorzystaniem technologii multimedialnej. Istnieje wiele programów, z których mogą korzystać nauczyciele prowadzący zajęcia i rodzice w czasie zabawy z dziećmi w domu. Technologie cyfrowe uczą kreatywności oraz logicznego myślenia. Internet pozwala na bardzo efektywne przyswajanie nowych tematów. Kompetencje cyfrowe to głównie rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, motywowanie do poszukiwania przez dzieci odpowiedzi na nurtujące je pytania. Jest to ciekawy i atrakcyjny dla dziecka sposób zdobywania wiedzy.

ZAGROŻENIA: Dzieci spędzają coraz więcej czasu z mediami. Psychologowie biją na alarm, że dzieci są uzależnione od technicznych urządzeń. Technologia komputerowa wyręcza rodziców w przekazywaniu dzieciom wiedzy o świecie, rodzice nie spędzają z dziećmi wolnego czasu. Przekazywanie określonych norm i wartości społecznych i moralnych dzieciom, również pozostawia wiele do życzenia. Komputery, laptopy i inne urządzenia medialne są dzieciom źle przedstawione przez nas dorosłych. To sprawia, że dzieci traktują elektroniczne urządzenia jako zabawki czy urządzenie do „grania”.

         Jako, że tablety i smartfony są na porządku dziennym, trzeba nauczyć dziecko mądrze korzystać z dobrodziejstw techniki. Edukacja medialna z jednej strony jest źródłem wiedzy i rozrywki, z drugiej natomiast niesie wiele zagrożeń dla dziecka. Dobrze więc, aby zdawało ono sobie z nich sprawę. Jest to najważniejsze zadanie, jakie ma do spełnienia przedszkole. 
                  komputer-ruchomy-obrazek-0053komputer-ruchomy-obrazek-0053komputer-ruchomy-obrazek-0053komputer-ruchomy-obrazek-0053