43-378 Rybarzowice

ul. Przedszkolna 4

Tel: (33) 817-72-27

pprybarzowice@outlook.com

Publiczne Przedszkole w Rybarzowicach

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

KONCEPCJA PRACY

PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W RYBARZOWICACH

Podstawa prawna:

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611).

Misja przedszkola

              Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne. Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Placówka buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji o prawach dziecka. Wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej.

            U podstaw rozwoju i doskonalenia pracy przedszkola leżą wymagania państwa wobec przedszkoli, określone w Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Naszą działalność opisuje cytat Kate Lord Brown: „Dzieciom powinno się dać korzenie i skrzydła”.

Wizja przedszkola

Cele ogólne:

  1. Przedszkole tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do potrzeb i możliwości dziecka.
  2. Dziecko jest aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw w zakresie co najmniej podstawy programowej.
  3. Procesy zachodzące w przedszkolu zapewniają rozwój jego podmiotów.
  4. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
  5. Zarządzanie przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, polityką oświatową państwa i przyjętą koncepcją rozwoju.
  6. Przedszkole monitoruje i doskonali efekty swojej pracy.

Procesy wspomagania rozwoju i edukacji

                Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka. Respektuje pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:

  • zasadę zaspokajania potrzeb dziecka,
  • zasadę aktywności,
  • zasadę indywidualizacji,
  • zasadę organizowania życia społecznego,
  • zasadę integracji (jednolity proces wychowania i edukacji).

              Przedszkole dba o rozwój intelektualny dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie kompetencji komunikowania się. Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie, w tym korzystanie z dostępnych źródeł wiedzy. Umiejętności nabywają w toku działania, są zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów i kreatywnego działania. Przedszkole promuje zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw. Uczą się korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb w racjonalny i bezpieczny sposób.

           Przedszkole szczególną wagę przywiązuje do upowszechniania zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów w otoczeniu. Udział w ustalaniu, a w konsekwencji respektowaniu praw i obowiązków sprzyja dojrzewaniu społeczno-moralnemu. Dzieci uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Odkrywają swoją indywidualność, doskonalą samodzielność i poznają swoje możliwości. Uznajemy, że rozwój człowieka to nie tylko zmiany jakościowe w tym, czego się uczy, lecz i w tym, jakim się staje. Głównym motorem i siłą naszych działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Szczególne miejsce w pracy przedszkola zajmuje kształtowanie tożsamości dziecka oparte na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionalnej, a także historii narodu. Do istotnych działań przedszkola należy poznawanie kultury regionu i kraju z równoczesnym otwarciem na kultury innych narodów i grup społecznych, a także zaangażowanie się w sprawy najbliższego środowiska, którego jesteśmy częścią.

Sylwetka absolwenta

Dziecko kończące przedszkole:
posiada:
motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,

  • umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
  • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
  • umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
  • twórczego rozwiązywania zadań,
  • odpowiedni poziom samodzielności,
  • gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
  • umiejętność komunikatywnego porozumiewania się,
  • podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym,
  • poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem;
  • przestrzega:
    • praw innych ludzi,
    • zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
    • zasady kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm;
    • dostrzega i szanuje:
      • potrzeby innych ludzi,
      • odmienne postawy, przekonania, upodobania,
      • symbole narodowe,
      • środowisko naturalne;
      • nie obawia się:
        • występować publicznie,
        • reprezentować grupę, przedszkole,
        • dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
        • wykazywać inicjatywy w działaniu,
        • prosić o radę lub pomoc.

System wspierania rozwoju dziecka

            W przedszkolu zbudowano system ewaluacji rozwoju dziecka. Procedura postępowania obejmuje m.in. systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznaniu potrzeb, możliwości, sytuacji społecznej dziecka, a także zainteresowań podopiecznych.

Wspomaganie dzieci to także badanie gotowości szkolnej i ewentualne budowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę o dzieciach nauczyciele wykorzystują do:

  • modyfikacji realizowanych programów,
  • planowania miesięcznego,
  • do konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań),
  • indywidualnego wspomagania dzieci.

               W sytuacji problemów edukacyjnych i wychowawczych lub deficytów przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy oraz w miarę potrzeb w formach specjalistycznych, takich jak np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, socjoterapeutyczne, terapia logopedyczna.

Przedszkole, monitorując rozwój dziecka, współpracuje nie tylko z rodzicami,
ale także poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi podmiotami wspierającymi dziecko
i jego rodzinę. Celem przedszkola jest doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka,
w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie tylko podopiecznym,
ale też ich rodzicom.

          W ramach systemu pomocy w przedszkolu analizuje się problemy edukacyjne i wychowawcze, planuje działania, ocenia postępy dzieci, wyciąga wnioski i je wdraża. W celu czytelności sposobu postępowania opracowano procedurę badania i analizowania postępów dzieci.

          Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także poszerza ją o nowatorskie rozwiązania programowe i metodyczne. Stosowane rozwiązania wykraczają poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmują m.in. zabawy badawcze i doświadczenia, metody oparte na teorii integracji sensorycznej, projekt, metody aktywizujące, twórczego myślenia.

              Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia rozwój zainteresowań
m.in. artystycznych, czytelniczych, przyrodniczych, naukowych, dotyczących tradycji regionu oraz wspomaga rozwój talentów dzieci. Prowadzone zajęcia i tworzone sytuacje edukacyjne
są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, a ich jakość jest na wysokim poziomie.

            Przedszkole buduje swój wizerunek jako placówki przyjaznej dzieciom i rodzicom
oraz środowisku lokalnemu, będąc także miejscem, w którym pielęgnowane są tradycje regionalne.

Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym

       Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji swojej pracy. Wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele:

  • systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,
  • zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności,
  • informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają
    ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,
  • prowadzą edukację prozdrowotną i promocję zdrowia,
  • zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, i wspólnie z nimi organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.

W miarę możliwości przedszkole udziela rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Obejmuje ona m.in.:

  • rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,
  • rozpoznawanie przyczyn trudności dziecka,
  • wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka,
  • wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  • rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców.

Corocznie w przedszkolu opracowywany jest plan współpracy z rodzicami
(zarówno przedszkolny, jak i plany poszczególnych grup). Plan ten obejmuje zadania ułożone w następujące bloki:

  • Pozyskiwanie opinii rodziców, opiniowanie, współdecydowanie.
  • Wspomaganie rozwoju dziecka, integracja oddziaływań na linii nauczyciel–rodzice.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla rodziców.
  • Promocja zdrowia.
  • Organizacja wydarzeń i uroczystości dla środowiska rodzinnego lub z pomocą rodziny.
  • Inne zadania.

Realizacja zadań ma następujące formy:

  • zebrania ogólne i zebrania grupowe,
  • zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
  • konsultacje i porady indywidualne,
  • kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),
  • organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców,
  • organizacja szkoleń i warsztatów zwiększających umiejętności wychowawcze rodziców,
  • organizacja uroczystości, koncertów, konkursów, w tym włączenie rodziców
    do organizacji imprez przedszkolnych,
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.

                 W przedszkolu prężnie działa rada rodziców, wspierająca działalność placówki.
Rodzice są naszymi sojusznikami, a nasze działania są skoordynowane.

Przedszkole podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, a także odpowiada na jego potrzeby. Ważnym aspektem pracy placówki jest udział w realizacji lokalnych i ogólnopolskich programów i projektów.

Placówka współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, a także promującymi zachowania przyjazne przyrodzie oraz zajmującymi się kulturą i tradycją wielkopolską. Krąg partnerów zewnętrznych poszerza się i wynika nie tylko z potrzeb przedszkola, ale także z potrzeb środowiskowych.

Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowane tradycje własne. Kalendarz wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostaje w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi. Nasze tradycje to m.in.:

  • Pinik - Dzień Pieczonego Ziemniaka
  • Mikołajki
  • Spotkanie z okazji świąt Bożego Narodzenia
    Kolędowanie i Jasełka
  • Bal karnawałowy,
  • Dzień Babci i Dziadka
  • Święto Rodziny
  • Dzień Dziecka.

W środowisku lokalnym przedszkole promuje swoje działania, zdrowie, ekologię, a także wartość tradycji zarówno lokalnych, jak i narodowych.

Zarządzanie przedszkolem

             Jednym z warunków zmian zachodzących w edukacji jest podnoszenie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli. Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego, a także w miarę potrzeb kwalifikacje specjalistyczne, m.in. specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, logopeda.

W trosce o skuteczną realizację zadań i celów wychowania przedszkolnego organizuje wsparcie dla pojedynczych nauczycieli i rady pedagogicznej. Organizowane są formy inspirujące do rozwoju zawodowego, nowatorstwa i twórczej aktywności nauczycieli. Udokumentowane umiejętności kadry pedagogicznej dotyczą przede wszystkim nowoczesnych metod pracy z dzieckiem, a także sposobów postępowania terapeutycznego.

W przedszkolu panuje pogodna atmosfera, a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Nauczyciele posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć, tak aby dzieci były aktywne i radosne.

W celu demokratycznego i kreatywnego wykonywania zadań i rozwiązywania pojawiających się problemów oraz doskonalenia pracy przedszkola powoływane są zespoły zadaniowe: ds. opieki i wychowania, edukacji, promocji, ewaluacji i inne, w miarę potrzeb. Sprawność organizacyjna oparta jest na statucie oraz systemie czytelnych procedur i regulaminów.

Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Meble i kąciki zainteresowań oraz zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

Przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, ewentualnie wprowadza zmiany do niej. Odbywa się to poprzez coroczną analizę jakości pracy oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. 

PRIORYTETY ROZWOJU NA LATA 2017 – 2022

ROK SZKOLNY

 

ZADANIE

WSKAŹNIKI –UMIEJĘTOŚCI DZIECKA

2017 - 18

„Sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka”.

Stymulowanie i doskonalenia sprawności psychomotorycznej, jak również przyswajanie, opanowywanie przez dziecko różnych umiejętności i nawyków ruchowych o znaczeniu zdrowotno – rekreacyjnym oraz sportowym.

- uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów,
- posługuje się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej,

- estetycznie porusza się w czasie i przestrzeni,
- potrafi łączyć ruch z muzyką,
- wykazuje sprawność fizyczną,
- posiada umiejętności i doświadczenia prozdrowotne,
- dba o własne zdrowie, chroni je i wspomaga,
- uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów,
- posługuje się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.

2018 - 19

„Jesteśmy Polakami”

 

Kształtowanie świadomości przynależności do narodu i kraju, pozytywnego związku z Ojczyzną.

 

  1. - zna charakterystyczne cechy swojej okolicy i regionu,
    - zna ważniejsze miasta w Polsce i rzeki,
  2. - zna charakterystyczne stroje ludowe,
    - zna symbole narodowe,
    - zna sylwetki wybitnych Polaków,
    - zna położenie Polski na mapie Europy,
    - bierze aktywny udział w uroczystościach patriotycznych.

2019 -20

„Dziecko odkrywa i eksperymentuje”

Zadanie: Stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących wspieraniu i zachęcaniu dzieci do podejmowania działań (np. eksperymentowanie, badanie, odkrywanie).

  1. - obserwuje zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej w najbliższym otoczeniu,
    - stawia pytania badawcze i weryfikuje je w trakcie prostych doświadczeń,
    - korzysta z lupy i szkła powiększającego,
    - rozumie właściwości magnesu i termometru,
    -  samodzielnie formułuje wnioski z samodzielnych doświadczeń.

2020 - 21

„Przedszkolak przyszłym czytelnikiem”

Rozwijanie zainteresowania książką oraz tworzenie warunków i dostarczanie okazji do kształtowania postaw czytelniczych u dzieci przedszkolnych.

- korzysta z kącika książki,
- wypożycza książeczki z rodzicami z biblioteki publicznej,
- wzbogaca zasób słownictwa,
- wzbogaca wrażenia i doznania estetyczne,
- szanuje książki,
- jest śmiałe i otwarte na kontakty,
- współdziała w zespole, dobiera role podczas zabawy w teatr i wciela się w role bohaterów z bajek,
- konstruuje dłuższe wypowiedzi na temat czytanych bajek, opowiadań,
- potrafi uważnie słuchać tekst czytany,
- zna utwory literackie dla dzieci i ich autorów,
- interesuje się tekstem i literami,
- podejmuje działalność czytelniczą stymulującą rozwój mowy,
- odreagowuje negatywne emocje, rozładowuje stresy i napięcia w toku różnorodnych form aktywności własnej.

2021-22

"Przedszkolak małym ekologiem"

 

 Kształtowanie u dzieci miłości do przyrody, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą oraz ukazanie potrzeby jej ochrony.

 

 - zna podstawowe zasady ochrony przyrody,
- dostrzega piękno otaczającego świata przyrody,
- chętnie uczestniczy w bezpośrednich obserwacjach i kontaktach z przyrodą poprzez ogląd, badanie i eksperymentowanie, formułowanie wniosków i spostrzeżeń,
- poznaje różnorodne ekosystemy występujące w najbliższej okolicy (las, łąka, park),
- wykazuje przyjazny stosunek do roślin i zwierząt,
- rozumie zależność człowieka od przyrody i przyrody od człowieka,
- ma poczucie odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska przyrodniczego,
- zna przyczyny zanieczyszczenia wody, powietrza, lasów oraz sposoby ich zapobiegania,
- preferuje aktywne formy wypoczynku na łonie natury,
- rozumie, że każda istota żywa ma prawo do godnego życia, 
- zna sposoby odzyskiwania surowców i odpadów,
- zna korzyści wynikające z racjonalnego i oszczędnego gospodarowania zasobami przyrody,
- zgłębia wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi,
- rozumie potrzebę spożywania tzw. zdrowej żywności,
- posiada nawyki i zachowania ekologicznego stylu życia.

Podjęto Uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 7 z dnia 30.08.2017r.

2022-23

„W KRAINIE PLASTYKI”

Kształtowanie aktywności artystycznej dziecka w różnych formach działalności plastycznej.

- uczy się dostrzegać piękno i wartości sztuki,
- poznaje terminologię związaną ze sztuką i twórczością artystyczną,

- poznaje wielkie dzieła światowej sławy artystów (malarzy, rzeźbiarzy...),

- nabywa aktywną postawę wobec otaczającego świata oraz jest wrażliwe na jego piękno,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach plastycznych,
- poznaje różnorodne techniki plastyczne,
-  za pośrednictwem technik multimedialnych obcuje ze sztuką,

- prezentuje postawę szacunku wobec wytworów artystycznych innych osób,

- rozwijanie twórczej postawy, kreatywności oraz poczucia estetyki,
tworzy własne prace plastyczne, prezentuje je i wypowiada się na ich temat,

- czerpie radość i satysfakcję ze swej plastycznej twórczości,

- wykorzystuje muzykę i utwory literackie jako inspirację do twórczości plastycznej,

- jest twórcą ilustracji do treści bajek i opowiadań,

- wykonuje elementy scenografii do przedstawień teatralnych,

- zainspirowane pięknem przyrody tworzy obrazy i formy przestrzenne,

- wykorzystuje różnorodne materiały oraz stosuje poznane techniki plastyczne,

- dba o estetykę swoich prac i szanuje wytwory innych osób.

 

2023-24

„AKTYWNIE CZAS SPĘDZAMY 
I O ZDROWIE SWOJE DBAMY ”

Kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia.

 

 

- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych oraz w ćwiczeniach gimnastycznych,

- bierze udział w spacerach, wycieczkach,

- wie, że ruch na świeżym powietrzu  to zdrowie,

- zdaje sobie sprawę, że trzeba dbać  o prawidłową postawę ciała,

- zna formy aktywnego wypoczynku,

- poznaje zasady rywalizacji sportowej,

- dokładnie i starannie wykonuje ćwiczenia,

- słucha poleceń nauczyciela i prawidłowo na nie reaguje,

- współpracuje w zespole podczas aktywności ruchowej,

- umie radzić sobie z przegraną podczas zabaw z elementem rywalizacji,

- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych,

- doskonali koordynację wzrokowo – ruchową,

- doskonali umiejętność pokonywania własnych słabości,

- prawidłowo dobiera poziom trudności wykonywanych ćwiczeń do jego aktualnych możliwości,

- kształtuje umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizyczną,

- zna podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, zapoznanie z tym, co sprzyja i co zagraża zdrowiu.

Podjęto Uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 9 z dnia 30.08.2021r.