43-378 Rybarzowice

ul. Przedszkolna 4

Tel: (33) 817-72-27

pprybarzowice@outlook.com

Publiczne Przedszkole w Rybarzowicach

RYTMIKA DLA SMYKA

"Dziś w przedszkolu jest rytmika
Czyli super gimnastyka
Przy muzyce, jasna sprawa...
Jest muzyka! Jest zabawa!"
Muzyka odgrywa ogromną rolę w życiu każdego człowieka.

Muzyka jest wszędzie! Wszystkie dźwięki, odgłosy i zjawiska akustyczne, jakie słyszymy, możemy nazwać muzyką. Dzieciom od najwcześniejszych chwil ich życia należy umożliwiać obcowanie z muzyką. Wychowanie muzyczne w przedszkolu jest procesem organizowania doświadczeń muzycznych ukierunkowanych na percepcję, wykonawstwo oraz twórczość muzyczną zgodnie z potrzebami rozwojowymi dzieci. Przejawia się to podczas ruchu przy muzyce, w śpiewie, czy próbach gry na instrumentach. Głównym celem edukacji muzycznej w przedszkolu jest: przyzwyczajanie do różnych form obcowania z nią, rozwijania aktywności i motywacji do działania w kontakcie z otoczeniem oraz kształtowania emocjonalnego stosunku do poznawanej rzeczywistości.  Muzyka czy jej elementy powinny pojawiać się każdego dnia, a zajęcia muzyczne powinny stać się dla dzieci źródłem radości, dawać odprężenie oraz ożywiać pracę umysłu. Wiemy, że obcowanie z muzyką rozładowuje napięcie emocjonalne, niepokoje i lęki u dzieci, czyli ma działanie terapeutyczne.

Wychowanie muzyczne w przedszkolu opiera się na różnych formach aktywności. Jedną z nich jest śpiew, który kształci u dzieci słuch, poczucie rytmu, pamięć muzyczną, rozwija aparat głosowy, uwagę, wyobraźnię, dostarcza wiedzy o świecie, sprzyja rozwojowi prawidłowej wymowy. Słuchanie muzyki ma na celu kształcenie zdolności percepcyjnych, ma ogromne znaczenie dla rozwoju mowy i myślenia przedszkolaka. Trzecia forma to ruch przy muzyce czyli gimnastyka ciała. Kolejną formą jest gra na instrumentach, która sprawia dzieciom wiele radości, rozwija muzykalność oraz zdolności estetycznego i emocjonalnego przeżywania muzyki. Zajęcia w formie tworzenia prostych melodii, improwizacje wpływają na aktywność twórczą dzieci. 
Muzykę można również łączyć z literaturą,  plastyką, przyrodą... Jako, że edukacja muzyczna pełni funkcję ogólnorozwojową, która obejmuje rozwój umysłowy, emocjonalny oraz rozwój ruchowy, należy wplatać ją w każdy moment dnia codziennego. 
Ruch przy muzyce sprzyja zdrowiu! W swojej pracy nauczycielka stosuje Emila Jagues’a Dalcroze’a i Carla Orffa. Według Dalcroze’a bodźcem, który w muzyce najmocniej oddziałuje na zmysł jest rytm, a więc ruch. Wszystkie ćwiczenia mają na celu wzmocnienie zdolności koncentracji, przyzwyczajenie ciała do bacznej postawy i zwiększenie zdolności do tworzenia przyzwyczajeń motorycznych i nowych odruchów. Cała metoda opiera się na przewodniej roli muzyki. Do kształcenia poczucia rytmu oraz poczucia metrycznego służy w systemie Orffa, mowa. Dzieci poznają akcenty metryczne i wartości rytmiczne za pomocą różnych wyrazów, wierszyków, wyliczanek, powiedzonek itp. Ćwiczenia te zaleca Orff „instrumentować” zarówno własnym ciałem (klaskanie, tupanie, klepanie, pstrykanie etc.) jak i instrumentami perkusyjnymi. Stosuje się instrumenty niemelodyczne tj.: bębenki, tamburyny, grzechotki. W zajęciach z rytmiki z Panią Kasią dominuje "żywa  muzyka" ruch, radość oraz zabawa!

taniec-ruchomy-obrazek-0108taniec-ruchomy-obrazek-0108taniec-ruchomy-obrazek-0108taniec-ruchomy-obrazek-0108taniec-ruchomy-obrazek-0108