43-378 Rybarzowice

ul. Przedszkolna 4

Tel: (33) 817-72-27

pprybarzowice@outlook.com

Publiczne Przedszkole w Rybarzowicach

GRUPA MALUSZKI - MISIE

GRUPA MISIE
Wychowawcy: 

mgr Jadwiga Kozłowska
mgr Joanna Klimiuk

MAJ
Tematyka kompleksowa:
1. W świecie zwierząt.
2. Moja mama i mój tata.
3. Co w trawie piszczy?
4. Wszystko jest muzyką!
Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne do wspólnej realizacji z rodzicami:
* Poszerzanie wiedzy przyrodniczej i sprawności manualnej.
* Rozwijanie postawy szacunku dla rodziców, podtrzymywanie więzi rodzinnych.
* Pogłębianie informacji na temat na temat przyrody na łące oraz zjawisk atmosferycznych.
*Poznanie źródeł pochodzenia różnych dźwięków, doskonalenie umiejętności układania i kontynuowania rytmów.
ptak-ruchomy-obrazek-0049ptak-ruchomy-obrazek-0049ptak-ruchomy-obrazek-0049ptak-ruchomy-obrazek-0049ptak-ruchomy-obrazek-0049ptak-ruchomy-obrazek-0049

KWIECIEŃ 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Mamy różne charaktery.
2. Wiosna na wsi.
3. Dbamy o przyrodę.
4. Puk, puk, to ja, sztuka!
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

- codzienne kształcenie czynności samoobsługowych w zakresie: jedzenia, ubierania się i rozbierania, mycia rąk,

- wdrażanie do systematycznego dbania o higienę ciała i jamy ustnej,
- poznawanie zwierząt żyjących w ogrodzie: pożytecznych i szkodników, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie i wiązanie ich  z aktualną porą roku,
- przestrzeganie zasad dotyczących utrzymania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu,
- obserwowanie wzrostu roślin, wyróżnianie części nadziemnych i podziemnych, wyodrębnianie części jadalnych,
- rozumienie potrzeby hodowania roślin, potrzeby wykonywania przy nich czynności ogrodniczych,

- przestrzeganie umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek – uważne obchodzenie się z nimi, korzystanie zgodnie z przeznaczeniem, nie zabieranie innym,
- poszerzenie wiadomości na temat życia ptaków wiosną (wiosenne powroty ptaków, zakładanie gniazd i wysiadywanie jaj, opieka nad pisklętami),
- rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa,
- poznanie zwierząt i ich potrzeb oraz pracy człowieka związanej z hodowlą zwierząt w gospodarstwie domowym,
- ćwiczenia w przeliczaniu różnych przedmiotów w otoczeniu, posługiwanie się liczebnikami głównymi, próby posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
- przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego,
- nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów,
- porównywanie liczebności zbiorów, układanie parami wzajemnie jednoznacznie przyporządkowanych elementów jednego zbioru z elementami drugiego dla uzyskania oceny więcej, mniej, tyle samo.
kurczatko-ruchomy-obrazek-0111kurczatko-ruchomy-obrazek-0111kurczatko-ruchomy-obrazek-0111

MARZEC
 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

1. Prehistoryczny świat.

2. Witamy nową porę roku.

3. Lubimy zabawy w domu i na świeżym powietrzu.

4. Tradycje Świąt Wielkiej Nocy.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

-          Kontakty indywidualne według potrzeb z rodzicami dzieci, rozwiązywanie ewentualnych problemów wychowawczych, ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w domu i przedszkolu.

-          Pomoc rodziców w organizacji wiosennego kącika przyrody – sadzonki, nasiona do hodowli, kwiaty, bazie, itp.

-          Zachęcanie rodziców do dłuższego i bezpiecznego pobytu dziecka na świeżym powietrzu.

-          Zachęcanie rodziców do udziału w zbieraniu makulatury.

-          Przeciwdziałanie chorobom, infekcjom.
kwiat-ruchomy-obrazek-0455kwiat-ruchomy-obrazek-0455kwiat-ruchomy-obrazek-0455kwiat-ruchomy-obrazek-0455kwiat-ruchomy-obrazek-0455kwiat-ruchomy-obrazek-0455kwiat-ruchomy-obrazek-0455

LUTY

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Bawimy się wspólnie! 

2. Zimowe zabawy.

3. Muzyka jest wszędzie.

4.  Sportowo dla zdrowia!

ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

·         Codzienne kształcenie czynności samoobsługowych w zakresie: jedzenia, ubierania się i rozbierania, mycia rąk.

·         Umożliwianie dzieciom dłuższego pobytu na świeżym powietrzu, uwzględniając odpowiedni ubiór do temperatury.

·         Ćwiczenia w przeliczaniu różnych przedmiotów w otoczeniu, posługiwanie się liczebnikami głównymi i  porządkowymi.

·         Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej  w czasie układania puzzli i gier dydaktycznych.

·         Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem oraz swobodnego wypowiadania się.

·         Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce. 

·         Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.

·         Kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez ciągły kontakt z literaturą dziecięcą.

·         Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

Ø  Kontakty indywidualne z rodzicami dzieci według potrzeb,  ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w domu i przedszkolu, wspólne rozwiązywanie ewentualnych problemów.

Ø  Zachęcanie do udziału w zbiórce  „Makulatury” oraz ,,Opakowań po kleju AMOS’’.

Ø  Pomoc rodziców w gromadzeniu pokarmu dla ptaków. 

Ø   Kontynuacja projektu edukacyjnego " Misia Uszatka poznajemy".
Ø  Pomoc w organizacji Olimpiady Sportowej.

balwan-ruchomy-obrazek-0114balwan-ruchomy-obrazek-0114balwan-ruchomy-obrazek-0114
STYCZEŃ

TEMATY KOMPLEKSOWE:

1. WITAMY NOWY ROK!

2. BABCIA I DZIADEK TO SKARB. 

3. ZIMOWE ZABAWY!

4. MUZYKA WOKÓŁ NAS.

ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

* Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych i zdrowotnych, systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych.

* Porządkowanie po zakończeniu zabawy.

* Doskonalenie sprawności i koordynacji ciała.

* Znajomość i rozumienie obowiązków wszystkich członków rodziny i konieczności ich wypełniania.

* Okazywanie szacunku osobom starszym.

* Przestrzeganie zasad zachowania, zapewniających porządek i bezpieczeństwo.

* Obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych.

* Wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, wyobraźnią.
mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0152mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0152mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0152mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0152

GRUDZIEŃ

TEMATY KOMPLEKSOWE:

1. Oczekujemy na przyjście Mikołaja.
2. Mroźna zima do nas przybywa.
3. Jak przygotowujemy się do Świąt Bożego Narodzenia.
4. Znamy świąteczne tradycje.
5. Dzielimy się świątecznymi wspomnieniami.

Zadania wychowawczo- dydaktyczne do wspólnej realizacji z rodzicami:
1. Doskonalenie sprawności manualnej. Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
 
2. Poznanie sposobów ochrony przed zimnem i zasad bezpiecznej zabawy. Zachęcanie do dbania o własne zdrowie przez pamiętanie o odpowiednim ubiorze i odpowiedzialnej zabawie zimą.

3. Zapoznanie dzieci z wybranymi tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania słowa czytanego, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na wskazany temat za pomocą słowa.

4. Zapoznanie dzieci z pojęciem życzliwość. Zachęcanie do bycia życzliwym wobec siebie nie tylko od święta. 
5. Przyzwyczajanie do umiejętnego i kulturalnego jedzenia.

wiewiorka-ruchomy-obrazek-0040wiewiorka-ruchomy-obrazek-0040wiewiorka-ruchomy-obrazek-0040wiewiorka-ruchomy-obrazek-0040wiewiorka-ruchomy-obrazek-0040wiewiorka-ruchomy-obrazek-0040wiewiorka-ruchomy-obrazek-0040

LISTOPAD

Tematy kompleksowe:
1. 
A deszcz pada i pada….
2. 
Polska moja ojczyzna!
3. 
Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?
4. 
Czy to jutro czy to dziś wszystkim jest  potrzebny miś.
5. Zdrowie naszym skarbem!

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI: 

- dostrzeganie zmian w jesiennym krajobrazie,

- ubieranie się odpowiednio do zmian temperatury, samodzielne zakładanie garderoby,

- przestrzeganie umów w zabawie,  odnoszenie się z szacunkiem do rówieśników, używanie form grzecznościowych,

- dalsze przyzwyczajanie do kulturalnego i samodzielnego zjadania posiłków, właściwego trzymania sztućców,

- zachęcanie do zjadania surowych owoców i warzyw, zachowania higieny, właściwego ubioru,  częstego przebywania na świeżym powietrzu , jako warunku bycia zdrowym,

-poprawne przeliczanie elementów poprzez wskazywanie, stosowanie liczebników głównych
i porządkowych,

-doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej podczas układania puzzli, gier dydaktycznych,

-rozwijanie sprawności manualnej poprzez stosowanie różnorodnych technik plastycznych.

 WSPÓŁPRACA Z RODZICMI:

•Kontakty indywidualne ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wspólne rozwiązywanie ewentualnych problemów.

•Zachęcanie do udziału w akcjach- Zbieramy makulaturę.

•Zachęcanie rodziców do interesowania się wystawą prac dzieci- korytarz oraz gazetką informacyjna dla rodziców.

•Uroczystość w sali "Święto pluszowego misia".

*Udział dzieci w projekcie edukacyjnym dla przedszkoli: ,,Poznajemy Misia Uszatka”.

jesien-ruchomy-obrazek-0002jesien-ruchomy-obrazek-0002jesien-ruchomy-obrazek-0002jesien-ruchomy-obrazek-0002jesien-ruchomy-obrazek-0002jesien-ruchomy-obrazek-0002

PAŹDZIERNIK 

 1. Jesień w sadzie i w ogrodzie - Rozpoznawanie owoców i warzyw, uwrażliwiamy dzieci na piękno jesiennego krajobrazu.

2. Jesień w polu.

3. Co robią zwierzęta jesienią? - Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt oraz zapoznanie ze sposobem przygotowania zwierząt do zimy.
4. Moje zmysły - Łączenie wrażeń pochodzących ze wszystkich zmysłów. Dbamy o zdrowie. 
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

1. Poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
2. Przyzwyczajanie dzieci nowo przybyłe do grupy, do rozumienia i przestrzegania zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie; zgodnej zabawy i szanowania innych oraz ich potrzeb.
3. Poznanie zasad bezpiecznego funkcjonowania w najbliższym środowisku.
4. Kształtowanie czynności samoobsługowych, usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia, ubierania i rozbierania się.

5.Praktyczna nauka zasad higieny: mycie rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności, zaspokajania potrzeb fizjologicznych o określonych porach oraz samodzielnego korzystania z urządzeń sanitarnych.
6. Uważne poruszanie się po budynku przedszkola, szatni i ogrodzie przedszkolnym.
7. Rozpoznawanie i nazywanie osób pracujących w przedszkolu.
8. Przestrzeganie wyznaczonych przez nauczycielkę miejsc do zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, twórczych i działalności plastycznej.
9. Układanie i konstruowanie z klocków - łączenie kilku elementów w całość.
10. Udział w zabawach i zajęciach ruchowych; zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu.
11. Kształtowanie nawyków grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam.
Kontakty indywidualne z rodzicami, zamieszczanie informacji i zdjęć na stronie internetowej - grupa Średniaki oraz udział w projektach edukacyjnych "Misia Uszatka poznajemy", Dzień Drzewa" oraz "WIRUSOOCHRONA".

WRZESIEŃ

ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

-zapoznanie z nowym otoczeniem: salą zabaw, szatnią, łazienka, jadalnią, utrwalenie znaczków rozpoznawczych, 

-wdrażanie do porządkowania zabawek po zakończonej zabawie i odkładanie ich na wyznaczone miejsce,
-kształcenie samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych: usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia, ubierania i rozbierania,
-praktyczna nauka zasad higieny: mycie rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów czynności, zaspokajanie potrzeb fizjologicznych o określonych porach oraz samodzielnego korzystania z urządzeń sanitarnych,
-uważne poruszanie się w budynku przedszkola, szatni, ogrodzie przedszkolnym,
-przestrzeganie wyznaczonych przez n-lkę miejsc do zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, twórczych, a także do działalności plastycznej,
-rozpoznawanie i nazywanie osób pracujących w przedszkolu,
-używanie form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry,
-czynny udział w zajęciach i zabawach.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

1. Przystosowanie dzieci do nowych warunków zapoznanie z ramowym rozkładem dnia, programem wychowania, koncepcja pracy przedszkola.

2. Kontakty indywidualne z rodzicami wg potrzeb: problemy adaptacyjne dzieci, zachowanie się dziecka w grupie.

3.Pomoc rodziców w gromadzeniu materiału przyrodniczego w kąciku przyrody.

4. Zachęcanie dzieci do wypowiadania się na określony temat, na podstawie własnych doświadczeń.

5. Zapoznanie dzieci z zasadami ruchu drogowego oraz zmianami w przyrodzie jakie mają miejsce jesienią.

dziecko-ruchomy-obrazek-0070dziecko-ruchomy-obrazek-0070dziecko-ruchomy-obrazek-0070dziecko-ruchomy-obrazek-0070dziecko-ruchomy-obrazek-0070