GRUPA MALUSZKI - MISIE
GRUPA MISIE
Wychowawcy:
mgr Jadwiga Kozłowska
mgr Joanna Klimiuk
MAJ
Tematyka kompleksowa:
1. W świecie zwierząt.
2. Moja mama i mój tata.
3. Co w trawie piszczy?
4. Wszystko jest muzyką!
Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne do wspólnej realizacji z rodzicami:
* Poszerzanie wiedzy przyrodniczej i sprawności manualnej.
* Rozwijanie postawy szacunku dla rodziców, podtrzymywanie więzi rodzinnych.
* Pogłębianie informacji na temat na temat przyrody na łące oraz zjawisk atmosferycznych.
*Poznanie źródeł pochodzenia różnych dźwięków, doskonalenie umiejętności układania i kontynuowania rytmów.
KWIECIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Mamy różne charaktery.
2. Wiosna na wsi.
3. Dbamy o przyrodę.
4. Puk, puk, to ja, sztuka!
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
- codzienne kształcenie czynności samoobsługowych w zakresie: jedzenia, ubierania się i rozbierania, mycia rąk,
- wdrażanie do systematycznego dbania o higienę ciała i jamy ustnej,
- poznawanie zwierząt żyjących w ogrodzie: pożytecznych i szkodników, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku,
- przestrzeganie zasad dotyczących utrzymania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu,
- obserwowanie wzrostu roślin, wyróżnianie części nadziemnych i podziemnych, wyodrębnianie części jadalnych,
- rozumienie potrzeby hodowania roślin, potrzeby wykonywania przy nich czynności ogrodniczych,
- przestrzeganie umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek – uważne obchodzenie się z nimi, korzystanie zgodnie z przeznaczeniem, nie zabieranie innym,
- poszerzenie wiadomości na temat życia ptaków wiosną (wiosenne powroty ptaków, zakładanie gniazd i wysiadywanie jaj, opieka nad pisklętami),
- rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa,
- poznanie zwierząt i ich potrzeb oraz pracy człowieka związanej z hodowlą zwierząt w gospodarstwie domowym,
- ćwiczenia w przeliczaniu różnych przedmiotów w otoczeniu, posługiwanie się liczebnikami głównymi, próby posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
- przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego,
- nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów,
- porównywanie liczebności zbiorów, układanie parami wzajemnie jednoznacznie przyporządkowanych elementów jednego zbioru z elementami drugiego dla uzyskania oceny więcej, mniej, tyle samo.
MARZEC
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Prehistoryczny świat.
2. Witamy nową porę roku.
3. Lubimy zabawy w domu i na świeżym powietrzu.
4. Tradycje Świąt Wielkiej Nocy.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
- Kontakty indywidualne według potrzeb z rodzicami dzieci, rozwiązywanie ewentualnych problemów wychowawczych, ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w domu i przedszkolu.
- Pomoc rodziców w organizacji wiosennego kącika przyrody – sadzonki, nasiona do hodowli, kwiaty, bazie, itp.
- Zachęcanie rodziców do dłuższego i bezpiecznego pobytu dziecka na świeżym powietrzu.
- Zachęcanie rodziców do udziału w zbieraniu makulatury.
- Przeciwdziałanie chorobom, infekcjom.
LUTY
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Bawimy się wspólnie!
2. Zimowe zabawy.
3. Muzyka jest wszędzie.
4. Sportowo dla zdrowia!
ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
· Codzienne kształcenie czynności samoobsługowych w zakresie: jedzenia, ubierania się i rozbierania, mycia rąk.
· Umożliwianie dzieciom dłuższego pobytu na świeżym powietrzu, uwzględniając odpowiedni ubiór do temperatury.
· Ćwiczenia w przeliczaniu różnych przedmiotów w otoczeniu, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
· Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej w czasie układania puzzli i gier dydaktycznych.
· Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem oraz swobodnego wypowiadania się.
· Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
· Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.
· Kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez ciągły kontakt z literaturą dziecięcą.
· Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
Ø Kontakty indywidualne z rodzicami dzieci według potrzeb, ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w domu i przedszkolu, wspólne rozwiązywanie ewentualnych problemów.
Ø Zachęcanie do udziału w zbiórce „Makulatury” oraz ,,Opakowań po kleju AMOS’’.
Ø Pomoc rodziców w gromadzeniu pokarmu dla ptaków.
Ø Pomoc w organizacji Olimpiady Sportowej.
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. WITAMY NOWY ROK!
2. BABCIA I DZIADEK TO SKARB.
3. ZIMOWE ZABAWY!
4. MUZYKA WOKÓŁ NAS.
ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
* Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych i zdrowotnych, systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych.
* Porządkowanie po zakończeniu zabawy.
* Doskonalenie sprawności i koordynacji ciała.
* Znajomość i rozumienie obowiązków wszystkich członków rodziny i konieczności ich wypełniania.
* Okazywanie szacunku osobom starszym.
* Przestrzeganie zasad zachowania, zapewniających porządek i bezpieczeństwo.
* Obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych.
* Wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, wyobraźnią.
GRUDZIEŃ
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Oczekujemy na przyjście Mikołaja.
2. Mroźna zima do nas przybywa.
3. Jak przygotowujemy się do Świąt Bożego Narodzenia.
4. Znamy świąteczne tradycje.
5. Dzielimy się świątecznymi wspomnieniami.
Zadania wychowawczo- dydaktyczne do wspólnej realizacji z rodzicami:
1. Doskonalenie sprawności manualnej. Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
2. Poznanie sposobów ochrony przed zimnem i zasad bezpiecznej zabawy. Zachęcanie do dbania o własne zdrowie przez pamiętanie o odpowiednim ubiorze i odpowiedzialnej zabawie zimą.
3. Zapoznanie dzieci z wybranymi tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania słowa czytanego, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na wskazany temat za pomocą słowa.
4. Zapoznanie dzieci z pojęciem życzliwość. Zachęcanie do bycia życzliwym wobec siebie nie tylko od święta.
5. Przyzwyczajanie do umiejętnego i kulturalnego jedzenia.
LISTOPAD
Tematy kompleksowe:
1. A deszcz pada i pada….
2. Polska moja ojczyzna!
3. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?
4. Czy to jutro czy to dziś wszystkim jest potrzebny miś.
5. Zdrowie naszym skarbem!
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
- dostrzeganie zmian w jesiennym krajobrazie,
- ubieranie się odpowiednio do zmian temperatury, samodzielne zakładanie garderoby,
- przestrzeganie umów w zabawie, odnoszenie się z szacunkiem do rówieśników, używanie form grzecznościowych,
- dalsze przyzwyczajanie do kulturalnego i samodzielnego zjadania posiłków, właściwego trzymania sztućców,
- zachęcanie do zjadania surowych owoców i warzyw, zachowania higieny, właściwego ubioru, częstego przebywania na świeżym powietrzu , jako warunku bycia zdrowym,
-poprawne przeliczanie elementów poprzez wskazywanie, stosowanie liczebników głównych
i porządkowych,
-doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej podczas układania puzzli, gier dydaktycznych,
-rozwijanie sprawności manualnej poprzez stosowanie różnorodnych technik plastycznych.
WSPÓŁPRACA Z RODZICMI:
•Kontakty indywidualne ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wspólne rozwiązywanie ewentualnych problemów.
•Zachęcanie do udziału w akcjach- Zbieramy makulaturę.
•Zachęcanie rodziców do interesowania się wystawą prac dzieci- korytarz oraz gazetką informacyjna dla rodziców.
•Uroczystość w sali "Święto pluszowego misia".
*Udział dzieci w projekcie edukacyjnym dla przedszkoli: ,,Poznajemy Misia Uszatka”.
PAŹDZIERNIK
1. Jesień w sadzie i w ogrodzie - Rozpoznawanie owoców i warzyw, uwrażliwiamy dzieci na piękno jesiennego krajobrazu.
2. Jesień w polu.
3. Co robią zwierzęta jesienią? - Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt oraz zapoznanie ze sposobem przygotowania zwierząt do zimy.
4. Moje zmysły - Łączenie wrażeń pochodzących ze wszystkich zmysłów. Dbamy o zdrowie.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
1. Poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
2. Przyzwyczajanie dzieci nowo przybyłe do grupy, do rozumienia i przestrzegania zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie; zgodnej zabawy i szanowania innych oraz ich potrzeb.
3. Poznanie zasad bezpiecznego funkcjonowania w najbliższym środowisku.
4. Kształtowanie czynności samoobsługowych, usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia, ubierania i rozbierania się.
5.Praktyczna nauka zasad higieny: mycie rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności, zaspokajania potrzeb fizjologicznych o określonych porach oraz samodzielnego korzystania z urządzeń sanitarnych.
6. Uważne poruszanie się po budynku przedszkola, szatni i ogrodzie przedszkolnym.
7. Rozpoznawanie i nazywanie osób pracujących w przedszkolu.
8. Przestrzeganie wyznaczonych przez nauczycielkę miejsc do zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, twórczych i działalności plastycznej.
9. Układanie i konstruowanie z klocków - łączenie kilku elementów w całość.
10. Udział w zabawach i zajęciach ruchowych; zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu.
11. Kształtowanie nawyków grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam.
Kontakty indywidualne z rodzicami, zamieszczanie informacji i zdjęć na stronie internetowej - grupa Średniaki oraz udział w projektach edukacyjnych "Misia Uszatka poznajemy", Dzień Drzewa" oraz "WIRUSOOCHRONA".
WRZESIEŃ
ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
-zapoznanie z nowym otoczeniem: salą zabaw, szatnią, łazienka, jadalnią, utrwalenie znaczków rozpoznawczych,
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
1. Przystosowanie dzieci do nowych warunków zapoznanie z ramowym rozkładem dnia, programem wychowania, koncepcja pracy przedszkola.
2. Kontakty indywidualne z rodzicami wg potrzeb: problemy adaptacyjne dzieci, zachowanie się dziecka w grupie.
3.Pomoc rodziców w gromadzeniu materiału przyrodniczego w kąciku przyrody.
4. Zachęcanie dzieci do wypowiadania się na określony temat, na podstawie własnych doświadczeń.
5. Zapoznanie dzieci z zasadami ruchu drogowego oraz zmianami w przyrodzie jakie mają miejsce jesienią.