43-378 Rybarzowice

ul. Przedszkolna 4

Tel: (33) 817-72-27

pprybarzowice@outlook.com

Publiczne Przedszkole w Rybarzowicach

GRUPA ŚREDNIAKI - PSZCZÓŁKI

GRUPA  PSZCZÓŁKI

 Wychowawcy:

mgr Monika Pytlik

mgr Monika Leńczyk

MAJ
Tematyka kompleksowa:
1. W świecie zwierząt.
2. Moja mama i mój tata.
3. Co w trawie piszczy?
4. Wszystko jest muzyką!
Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne do wspólnej realizacji z rodzicami:
* Poszerzanie wiedzy przyrodniczej i sprawności manualnej.
* Rozwijanie postawy szacunku dla rodziców, podtrzymywanie więzi rodzinnych.
* Pogłębianie informacji na temat na temat przyrody na łące oraz zjawisk atmosferycznych.
*Poznanie źródeł pochodzenia różnych dźwięków, doskonalenie umiejętności układania i kontynuowania rytmów.
dziecko-ruchomy-obrazek-0197dziecko-ruchomy-obrazek-0197dziecko-ruchomy-obrazek-0197dziecko-ruchomy-obrazek-0197
KWIECIEŃ 
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Mamy różne charaktery.
2. Wiosna na wsi.
3. Dbamy o przyrodę.
4. Puk, puk, to ja, sztuka!
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

- codzienne kształcenie czynności samoobsługowych w zakresie: jedzenia, ubierania się i rozbierania, mycia rąk i zębów,
- wdrażanie do systematycznego dbania o higienę ciała i jamy ustnej,
- poznawanie zwierząt żyjących w ogrodzie: pożytecznych i szkodników, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie i wiązanie ich  z aktualną porą roku,
- przestrzeganie zasad dotyczących utrzymania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu,
- obserwowanie wzrostu roślin, wyróżnianie części nadziemnych i podziemnych, wyodrębnianie części jadalnych,
- rozumienie potrzeby hodowania roślin, potrzeby wykonywania przy nich czynności ogrodniczych,

- przestrzeganie umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek – uważne obchodzenie się z nimi, korzystanie zgodnie z przeznaczeniem, nie zabieranie innym,
- poszerzenie wiadomości na temat życia ptaków wiosną (wiosenne powroty ptaków, zakładanie gniazd i wysiadywanie jaj, opieka nad pisklętami),
- rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa,
- poznanie zwierząt i ich potrzeb oraz pracy człowieka związanej z hodowlą zwierząt w gospodarstwie domowym,
- ćwiczenia w przeliczaniu różnych przedmiotów w otoczeniu, posługiwanie się liczebnikami głównymi, próby posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
- przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego,
- nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów,
- porównywanie liczebności zbiorów, układanie parami wzajemnie jednoznacznie przyporządkowanych elementów jednego zbioru z elementami drugiego dla uzyskania oceny więcej, mniej, tyle samo.
kurczatko-ruchomy-obrazek-0111kurczatko-ruchomy-obrazek-0111kurczatko-ruchomy-obrazek-0111

MARZEC
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Zwierzęta sprzed milionów lat.
2. Pogoda marcowa.
3. Wiosno, ach to ty!
4. Wielkanoc.
ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
1. Zapoznanie z różnymi gatunkami dinozaurów, poszerzanie wiedzy o dinozaurach, poznanie wymarłych gatunków zwierząt oraz zaznajomienie z specyfiką pracy paleontologa.
2. Omówienie znaczenia przysłowia „W marcu jak w garncu” i zapoznanie z oznakami wiosny.
3. Wykonanie kalendarza pogody.
4. Przygotowanie ogródka przedszkolnego - prace porządkowe.
5. Wyjaśnienie, dlaczego niektóre przedmioty toną, a inne nie.
6. Utrwalenie wiadomości na temat ptaków powracających do Polski na wiosnę. 
8. Omówienie, na czym polega obieg wody w przyrodzie.
9. Zapoznanie z wielkanocnymi tradycjami.
10. Założenie hodowli rzeżuchy i owsa.

zaba-ruchomy-obrazek-0321zaba-ruchomy-obrazek-0321zaba-ruchomy-obrazek-0321zaba-ruchomy-obrazek-0321zaba-ruchomy-obrazek-0321zaba-ruchomy-obrazek-0321zaba-ruchomy-obrazek-0321zaba-ruchomy-obrazek-0321

LUTY

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Bawimy się wspólnie! 

2. Zimowe zabawy.

3. Muzyka jest wszędzie.

4.  Sportowo dla zdrowia!

ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

·         Codzienne kształcenie czynności samoobsługowych w zakresie: jedzenia, ubierania się i rozbierania, mycia rąk.

·         Umożliwianie dzieciom dłuższego pobytu na świeżym powietrzu, uwzględniając odpowiedni ubiór do temperatury.

·         Ćwiczenia w przeliczaniu różnych przedmiotów w otoczeniu, posługiwanie się liczebnikami głównymi i  porządkowymi.

·         Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej  w czasie układania puzzli i gier dydaktycznych.

·         Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem oraz swobodnego wypowiadania się.

·         Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce. 

·         Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.

·         Kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez ciągły kontakt z literaturą dziecięcą.

·         Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

Ø  Kontakty indywidualne z rodzicami dzieci według potrzeb,  ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w domu i przedszkolu, wspólne rozwiązywanie ewentualnych problemów.

Ø  Zachęcanie do udziału w zbiórce  „Makulatury” oraz ,,Opakowań po kleju AMOS’’.

Ø  Pomoc rodziców w gromadzeniu pokarmu dla ptaków. 

Ø   Kontynuacja projektu edukacyjnego " Misia Uszatka poznajemy".
Ø  Pomoc w organizacji Olimpiady Sportowej.

nowy-rok-ruchomy-obrazek-0013nowy-rok-ruchomy-obrazek-0013nowy-rok-ruchomy-obrazek-0013nowy-rok-ruchomy-obrazek-0013nowy-rok-ruchomy-obrazek-0013nowy-rok-ruchomy-obrazek-0013nowy-rok-ruchomy-obrazek-0013

STYCZEŃ 2024R.

TEMATY KOMPLEKSOWE:

1. WITAMY NOWY ROK!

2. BABCIA I DZIADEK TO SKARB. 

3. ZIMOWE ZABAWY!

4. MUZYKA WOKÓŁ NAS.

ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

* Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych i zdrowotnych, systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych.

* Właściwa organizacja miejsca pracy i sprzątania po jej zakończeniu.

* Doskonalenie sprawności ciała i koordynacji przygotowującej do nauki pisania i czytania.
* Uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy. 

* Znajomość i rozumienie obowiązków wszystkich członków rodziny i konieczności ich wypełniania.

* Okazywanie szacunku osobom starszym.

* Przestrzeganie zasad zachowania, zapewniających porządek i bezpieczeństwo.

* Obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych.
* Dostrzeganie związków przyczynowo - skutkowych.

* Wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, wyobraźnią.

mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0126mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0126mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0126mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0126
GRUDZIEŃ

Tematy kompleksowe:
1.     MIKOŁAJ W PRZEDSZKOLU.
2.     ZIMA TUŻ – TUŻ.
3.  i 4. PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT.

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne do wspólnej realizacji z rodzicami:
- Wdrażanie dzieci do stosowania form grzecznościowych typu: dzień dobry, do widzenia, dziękuję, proszę, przepraszam.

- Doskonalenie samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie ubrań przed i po spacerze, prawidłowe układanie butów w szatni, wieszanie kurtek.
- Wdrażanie do zgłaszania swoich potrzeb przez dzieci, samodzielnego korzystania z łazienki.
- Zachęcanie do samodzielnego spożywania posiłków, prawidłowego trzymania łyżki i widelca.
- Przestrzeganie wyznaczonych przez nauczycielkę miejsc do zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, twórczych.
- Stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.
- Wzbudzenie zaufania i wiary we własne możliwości.
- Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie zimą. Zapoznanie dzieci ze zjawiskami pogodowymi charakterystycznymi dla nowej pory roku – zimy/mróz, śnieg, szron/
- Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po śliskich nawierzchniach, nie ślizgania się na chodnikach.
- Rozwijanie cech motorycznych dzieci i koordynacji ruchów.
- Zachęcanie do codziennego korzystania ze świeżego powietrza – hartowanie organizmu.
- Zachęcanie dzieci do dokarmiania ptaków zimą, zakładanie przydomowych karmników.
- Zapoznanie z tradycyjnymi Świąt Bożego Narodzenia.
- Włączenie dzieci do prostych prac związanych z przygotowaniami do świąt.

 jez-ruchomy-obrazek-0020  jez-ruchomy-obrazek-0020   jez-ruchomy-obrazek-0020  jez-ruchomy-obrazek-0020
LISTOPAD:

Tematy kompleksowe:
1. A DESZCZ PADA I PADA…

2. CO POWINIENEM WIEDZIEĆ O POLSCE?

3. ZDROWIE NASZYM SKARBEM

4. CO UŁATWIA PRACE W DOMU?

5. ZABAWKI

Zadania wychowawczo – dydaktyczne do wspólnej realizacji z rodzicami:

1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią. Wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.

2. Poszerzanie wiadomości dzieci na temat swojego kraju, symboli narodowych, sławnych Polaków oraz historii Narodowego Święta Niepodległości. Budowanie postawy patriotycznej.

3. Dbałość o higienę – ubieranie się odpowiednio do panujących warunków atmosferycznych, codzienną kąpiel, mycie zębów po posiłkach, częste mycie rąk, spożywanie zdrowej żywności.

4. Zwrócenie uwagi bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych. Poznawanie różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi.
5. Wdrażanie do dbania o własne i cudze rzeczy (w tym zabawki).

dziecko-ruchomy-obrazek-0060dziecko-ruchomy-obrazek-0060dziecko-ruchomy-obrazek-0060

PAŹDZIERNIK 
 1. Co robią zwierzęta jesienią? - Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt oraz zapoznanie ze sposobem przygotowania zwierząt do zimy.

2. Jesień w sadzie i w ogrodzie - Rozpoznawanie owoców i warzyw, uwrażliwiamy dzieci na piękno jesiennego krajobrazu.

3."O sobie samym" - Zachęcanie do wypowiadania się na temat własnej osoby, potrzeb i emocji. Wdrażanie do przestrzegania zasad w grupie rówieśników. 
4. Moje zmysły- Łączenie wrażeń pochodzących ze wszystkich zmysłów. Dbamy o zdrowie. 
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

1. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie: poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
2. Przyzwyczajanie dzieci nowo przybyłe do grupy, do rozumienia i przestrzegania zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie; zgodnej zabawy i szanowania innych oraz ich potrzeb.
3. Poznanie zasad bezpiecznego funkcjonowania w najbliższym środowisku.
4. Kształtowanie czynności samoobsługowych, usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia, ubierania i rozbierania się.

5.Praktyczna nauka zasad higieny; mycie rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności, zaspokajania potrzeb fizjologicznych o określonych porach oraz samodzielnego korzystania z urządzeń sanitarnych.
6. Uważne poruszanie się po budynku przedszkola, szatni i ogrodzie przedszkolnym.
7. Rozpoznawanie i nazywanie osób pracujących w przedszkolu.
8. Przestrzeganie wyznaczonych przez nauczycielkę miejsc do zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, twórczych i działalności plastycznej.
9. Układanie i konstruowanie z klocków- łączenie kilku elementów w całość.
10. Udział w zabawach i zajęciach ruchowych; zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu.
11. Kształtowanie nawyków grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam.
Kontakty indywidualne z rodzicami, zamieszczanie informacji i zdjęć na stronie internetowej - grupa Średniaki oraz udział w projektach edukacyjnych "Misia Uszatka poznajemy", Dzień Drzewa" oraz "WIRUSOOCHRONA".

pszczolka-ruchomy-obrazek-0122pszczolka-ruchomy-obrazek-0122pszczolka-ruchomy-obrazek-0122pszczolka-ruchomy-obrazek-0122pszczolka-ruchomy-obrazek-0122pszczolka-ruchomy-obrazek-0122pszczolka-ruchomy-obrazek-0122

WRZESIEŃ

ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

-zapoznanie z nowym otoczeniem: salą zabaw, szatnią, łazienka, jadalnią, utrwalenie znaczków rozpoznawczych,

-wdrażanie do porządkowania zabawek po zakończonej zabawie i odkładanie ich na wyznaczone miejsce,

- kształcenie samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych: usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia, ubierania i rozbierania,

-praktyczna nauka zasad higieny: mycie rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów czynności, zaspokajanie potrzeb fizjologicznych o określonych porach oraz samodzielnego korzystania z urządzeń sanitarnych,

-uważne poruszanie się w budynku przedszkola, szatni, ogrodzie przedszkolnym,

-przestrzeganie wyznaczonych przez nauczycielkę miejsc do zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, twórczych,

-używanie form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry,

-czynny udział w zajęciach i zabawach.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

1. Przystosowanie dzieci do nowych warunków zapoznanie z ramowym rozkładem dnia, programem wychowania, koncepcja pracy przedszkola.

2. Kontakty indywidualne z rodzicami wg potrzeb: problemy adaptacyjne dzieci, zachowanie się dziecka w grupie.

3.Pomoc rodziców w gromadzeniu materiału przyrodniczego w kąciku przyrody.

4. Zachęcanie dzieci do wypowiadania się na określony temat, na podstawie własnych doświadczeń.

5. Zapoznanie dzieci z zasadami ruchu drogowego oraz zmianami w przyrodzie jakie mają miejsce jesienią.

 dziecko-ruchomy-obrazek-0197dziecko-ruchomy-obrazek-0197dziecko-ruchomy-obrazek-0197dziecko-ruchomy-obrazek-0197