GRUPA STARSZKI - SÓWKI
GRUPA SÓWKI
Wychowawcy:
mgr Bożena Kolan
mgr Justyna Sadlik
mgr Joanna Kufel
MAJ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Puk, puk, to ja Sztuka!
2. W świecie zwierząt.
3. Moja Mama i mój Tata.
4. Co w trawie piszczy?
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
1. Zapoznanie z wyglądem i brzmieniem instrumentów smyczkowych.
2. Zaznajomienie z zawodami związanymi z produkcją telewizyjną i filmową.
3. Wskazanie w kalendarzu dat oznaczających Dzień Matki i Dzień Ojca.
4. Omówienie, jaką rolę w życiu dziecka pełni mama, a jaką – tata.
5. Wypowiadanie się na temat ulubionych wspólnych zajęć z rodzicami.
6. Poznawanie nazw zwierząt zamieszkujących sawannę, dżunglę, morza i oceany, pola oraz lasy.
7. Poznanie nazw roślin i zwierząt – mieszkańców łąki.
8. Rozróżnianie ziół rosnące na łące.
9. Wyjaśnienie, dlaczego kameleon zmienia kolory oraz czym są barwy ochronne u owadów
10. Doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania.
11. Utrwalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
12. Poznanie polskich monet i banknotów.
KWIECIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Mamy różne charaktery.
2. Wiosna na wsi.
3. Dbamy o przyrodę.
4. Zawód strażaka.
5. Nasz ukochany kraj!
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
- codzienne kształcenie czynności samoobsługowych,
- wdrażanie do systematycznego dbania o higienę ciała i jamy ustnej,
- poznawanie zwierząt żyjących w ogrodzie: pożytecznych i szkodników, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku,
- przestrzeganie zasad dotyczących utrzymania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu,
- obserwowanie wzrostu roślin, wyróżnianie części nadziemnych i podziemnych, wyodrębnianie części jadalnych,
- rozumienie potrzeby hodowania roślin, potrzeby wykonywania przy nich czynności ogrodniczych,
- przestrzeganie umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek – uważne obchodzenie się z nimi, korzystanie zgodnie z przeznaczeniem, nie zabieranie innym,
- poszerzenie wiadomości na temat życia ptaków wiosną (wiosenne powroty ptaków, zakładanie gniazd i wysiadywanie jaj, opieka nad pisklętami),
- rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa,
- poznanie zwierząt i ich potrzeb oraz pracy człowieka związanej z hodowlą zwierząt w gospodarstwie domowym,
- ćwiczenia w przeliczaniu różnych przedmiotów w otoczeniu, posługiwanie się liczebnikami głównymi, próby posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
- przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego,
- nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów,
- porównywanie liczebności zbiorów, układanie parami wzajemnie jednoznacznie przyporządkowanych elementów jednego zbioru z elementami drugiego dla uzyskania oceny więcej, mniej, tyle samo.
MARZEC
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Zwierzęta sprzed milionów lat.
2. Pogoda marcowa.
3. Wiosno, ach to ty!
4. Wielkanoc.
ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
1. Zapoznanie z różnymi gatunkami dinozaurów, poszerzanie wiedzy o dinozaurach, poznanie wymarłych gatunków zwierząt oraz zaznajomienie z specyfiką pracy paleontologa.
2. Omówienie znaczenia przysłowia „W marcu jak w garncu” i zapoznanie z oznakami wiosny.
3. Wykonanie kalendarza pogody.
4. Przygotowanie ogródka przedszkolnego. Wskazanie, czego do życia potrzebuje roślina.
5. Wyjaśnienie, dlaczego niektóre przedmioty toną, a inne nie.
6. Utrwalenie wiadomości na temat ptaków powracających do Polski na wiosnę. Określenie dlaczego nie wolno dotykać ptasich gniazd. Omówienie czym są budki lęgowe i jaka jest ich rola.
7. Przybliżenie, na czym polega praca ogrodnika i utrwalenie nazwy narzędzi ogrodniczych.
8. Omówienie, na czym polega obieg wody w przyrodzie.
9. Zapoznanie z wielkanocnymi tradycjami (m.in. śmigusa-dyngusa) oraz zawartością koszyka wielkanocnego.
10. Założenie hodowli rzeżuchy i owsa.
LUTY
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Bawimy się wspólnie!
2. Zimowe zabawy.
3. Muzyka jest wszędzie.
4. Sportowo dla zdrowia!
ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
· Codzienne kształcenie czynności samoobsługowych w zakresie: jedzenia, ubierania się i rozbierania, mycia rąk.
· Umożliwianie dzieciom dłuższego pobytu na świeżym powietrzu, uwzględniając odpowiedni ubiór do temperatury.
· Ćwiczenia w przeliczaniu różnych przedmiotów w otoczeniu, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
· Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej w czasie układania puzzli i gier dydaktycznych.
· Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem oraz swobodnego wypowiadania się.
· Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
· Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.
· Kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez ciągły kontakt z literaturą dziecięcą.
· Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
Ø Kontakty indywidualne z rodzicami dzieci według potrzeb, ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w domu i przedszkolu, wspólne rozwiązywanie ewentualnych problemów.
Ø Zachęcanie do udziału w zbiórce „Makulatury” oraz ,,Opakowań po kleju AMOS’’.
Ø Pomoc rodziców w gromadzeniu pokarmu dla ptaków.
Ø Pomoc w organizacji Olimpiady Sportowej.
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. WITAMY NOWY ROK!
2. BABCIA I DZIADEK TO SKARB.
3. ZIMOWE ZABAWY!
4. JAK DBAĆ O ZDROWIE?
ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
- Zapoznanie dzieci z nazwami pór dnia, dni tygodnia, miesięcy, pór roku.
- Omówienie sposobów odmierzania czasu oraz budowy i działania zegarów.
- Zdobywanie informacji na temat dokarmiania ptaków oraz innych zwierząt zimową porą, rozpoznawania ich na podstawie tropów. Zapoznanie z zawodem leśniczego.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci o drzewach liściastych i iglastych.
- Zapoznanie dzieci z popularnymi tradycjami i zabawami karnawałowymi.
- Zwrócenie uwagi na rolę cukru jako składnika pokarmowego oraz zagrożeń wynikających z jego nadmiernego spożywania. Wskazanie produktów zawierających w swoim składzie cukier.
- Omówienie kim są babcia i dziadek dla rodziców. Zapoznanie z świętem Dnia Babci i Dnia Dziadka.
- Budowanie postawy szacunku wobec osób starszych (w tym dziadków) oraz wskazanie sposobów pomagania osobom starszym.
- Rozwijanie wiedzy dzieci dotyczącej zakresu obowiązków osób wykonujących wybrane zawody. Wypowiadanie się dzieci na temat zawodów wykonywanych przez bliskie im osoby oraz wskazywanie, kim chciałyby zostać w przyszłości.
Tematy kompleksowe:
1. MIKOŁAJ W PRZEDSZKOLU.
2. ZIMA TUŻ – TUŻ.
3. i 4. PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne do wspólnej realizacji z rodzicami:
- Wdrażanie dzieci do stosowania form grzecznościowych typu: dzień dobry, do widzenia, dziękuję, proszę, przepraszam.
- Doskonalenie samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie ubrań przed i po spacerze, prawidłowe układanie butów w szatni, wieszanie kurtek.
- Wdrażanie do zgłaszania swoich potrzeb przez dzieci, samodzielnego korzystania z łazienki.
- Zachęcanie do samodzielnego spożywania posiłków, prawidłowego trzymania łyżki i widelca.
- Przestrzeganie wyznaczonych przez nauczycielkę miejsc do zabaw.
- Stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.
- Wzbudzenie zaufania i wiary we własne możliwości.
- Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie zimą. Zapoznanie dzieci ze zjawiskami pogodowymi charakterystycznymi dla nowej pory roku – zimy/mróz, śnieg, szron/
- Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po śliskich nawierzchniach, nie ślizgania się na chodnikach.
- Rozwijanie cech motorycznych dzieci i koordynacji ruchów.
- Zachęcanie do codziennego korzystania ze świeżego powietrza – hartowanie organizmu.
- Zachęcanie dzieci do dokarmiania ptaków zimą, zakładanie przydomowych karmników.
- Zapoznanie z tradycyjnymi Świąt Bożego Narodzenia.
- Włączenie dzieci do prostych prac związanych z przygotowaniami do świąt.
LISTOPAD:
Tematy kompleksowe:
1. A DESZCZ PADA I PADA…
2. CO POWINIENEM WIEDZIEĆ O POLSCE?
3. ZDROWIE NASZYM SKARBEM
4. CO UŁATWIA PRACE W DOMU?
5. ZABAWKI
Zadania wychowawczo – dydaktyczne do wspólnej realizacji z rodzicami:
1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią. Wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.
2. Poszerzanie wiadomości dzieci na temat swojego kraju, symboli narodowych, sławnych Polaków oraz historii Narodowego Święta Niepodległości. Budowanie postawy patriotycznej.
3. Dbałość o higienę – ubieranie się odpowiednio do panujących warunków atmosferycznych, codzienną kąpiel, mycie zębów po posiłkach, częste mycie rąk, spożywanie zdrowej żywności.
4. Zwrócenie uwagi bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych. Poznawanie różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi.
5. Wdrażanie do dbania o własne i cudze rzeczy (w tym zabawki).
PAŹDZIERNIK
1. Jesień w polu i w sadzie - Poznawanie i nazywanie owoców i warzyw. Uwrażliwiamy dzieci na piękno jesiennego krajobrazu.
2. Dzień Nauczyciela - podkreślenie roli nauczyciela w edukacji małego dziecka.
3. Co robią zwierzęta jesienią? - Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt oraz zapoznanie ze sposobem przygotowania zwierząt do zimy.
4. Dbamy o czystość i zdrowie - Dbamy o zdrowe nawyki w zakresie higieny, odżywiania, czynnego wypoczynku.
5. To jestem ja - Zachęcanie do wypowiadania się na temat własnej osoby, potrzeb i emocji. Wdrażanie do przestrzegania zasad w grupie rówieśników.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze do wspólnej realizacji z Rodzicami:
OBSZAR FIZYCZNY
- uczestniczenie w zabawach ruchowych, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- udział w zabawach konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym naturalnych
- wykonywanie podstawowych ćwiczeń gimnastycznych
- wykonywanie czynności porządkowych, samoobsługowych
OBSZAR EMOCJONALNY
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego
- radzenie sobie z sytuacjami trudnymi emocjonalnie, np. z przegraną
- panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas czekania na swoją kolej
- rozpoznawanie emocji na podstawie wyrazu twarzy
OBSZAR SPOŁECZNY
- współpraca z rówieśnikami, nawiązywanie relacji rówieśniczych, obdarzanie uwagą innych dzieci
- wprowadzenie w świat wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość
- przestrzeganie zasad panujących w grupie
OBSZAR POZNAWCZY
- rozwijanie wrażliwości zmysłowej, rozpoznawanie i określanie smaków, identyfikowanie smaku z owocem
- identyfikacja zapisu cyfr 2,3, znajomość znaczenia pojęcia ,,para”
- przekładanie jednych prawidłowości rytmicznych na inne
- poszerzanie wiedzy i zdobywanie wiadomości na temat otaczającej przyrody, poznawanie wyglądu, zwyczajów i sposobów odżywiania zwierząt leśnych
- doskonalenie kompetencji matematycznych: orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie figur geometrycznych, przeliczanie elementów w zbiorze, klasyfikacja przedmiotów według wskazanego kryterium, tworzenie zbiorów, tworzenie i układanie matematycznych rytmów
wzbogacenie wiedzy na temat warzyw i owoców- części jadalne warzyw.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- Organizacja „Jesiennego Pikniku”.
- Udział w projektach edukacyjnych: "Misia Uszatka poznajemy", "Cała Polska czyta dzieciom"
oraz "WIRUSOOCHRONA". - Kontakty indywidualne, strona internetowa przedszkola - Starszaki.
WRZESIEŃ
ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
- Przyzwyczajanie dzieci do nowej sytuacji. Zapoznanie ze swoją salą zajęć personelem, z pomieszczeniami w przedszkolu, szatnią (półką w szatni), ogrodem przedszkolnym.
- Wdrażanie do właściwego korzystania z toalety, łazienki, zasad bezpiecznego spożywania posiłków.
- Przybliżenie dzieciom zasad bezpieczeństwa obowiązujących w sali, podczas spacerów i zabaw na świeżym powietrzu. Stworzenie kodeksu grupowego, zawieranie umów.
- Utrwalenie nazw części ciała oraz orientacji przestrzennej.
- Zaznajomienie dzieci z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa panującymi na drodze oraz sposobem udzielania pierwszej pomocy i numerami alarmowymi.
- Zapoznanie z aktualną porą roku – jesienią, ze zmianami zachodzącymi w świecie roślin i zwierząt.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
1. Przystosowanie dzieci do nowych warunków zapoznanie z ramowym rozkładem dnia, programem wychowania, koncepcja pracy przedszkola.
2. Kontakty indywidualne z rodzicami wg potrzeb: problemy adaptacyjne dzieci, zachowanie się dziecka w grupie.
3.Pomoc rodziców w gromadzeniu materiału przyrodniczego w kąciku przyrody.
4. Zachęcanie dzieci do wypowiadania się na określony temat, na podstawie własnych doświadczeń.
5. Zapoznanie dzieci z zasadami ruchu drogowego oraz zmianami w przyrodzie jakie mają miejsce jesienią.