43-378 Rybarzowice

ul. Przedszkolna 4

Tel: (33) 817-72-27

pprybarzowice@outlook.com

Publiczne Przedszkole w Rybarzowicach

GRUPA STARSZKI - SÓWKI

GRUPA SÓWKI

Wychowawcy:

mgr Bożena Kolan
mgr Justyna Sadlik
mgr Joanna Kufel

MAJ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Puk, puk, to ja Sztuka!

2. W świecie zwierząt.
3. Moja Mama i mój Tata.
4. Co w trawie piszczy?
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

1. Zapoznanie z wyglądem i brzmieniem instrumentów smyczkowych.
2. Zaznajomienie z zawodami związanymi z produkcją telewizyjną i filmową.
3. Wskazanie w kalendarzu dat oznaczających Dzień Matki i Dzień Ojca.
4. Omówienie, jaką rolę w życiu dziecka pełni mama, a jaką – tata.
5. Wypowiadanie się na temat ulubionych wspólnych zajęć z rodzicami.
6. Poznawanie nazw zwierząt zamieszkujących sawannę, dżunglę, morza i oceany, pola oraz lasy.
7. Poznanie nazw roślin i zwierząt – mieszkańców łąki.
8. Rozróżnianie ziół rosnące na łące.
9. Wyjaśnienie, dlaczego kameleon zmienia kolory oraz czym są barwy ochronne u owadów
10. Doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania.
11. Utrwalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
12. Poznanie polskich monet i banknotów.
zaba-ruchomy-obrazek-0166zaba-ruchomy-obrazek-0166zaba-ruchomy-obrazek-0166zaba-ruchomy-obrazek-0166zaba-ruchomy-obrazek-0166zaba-ruchomy-obrazek-0166zaba-ruchomy-obrazek-0166zaba-ruchomy-obrazek-0166zaba-ruchomy-obrazek-0166

KWIECIEŃ 
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Mamy różne charaktery.
2. Wiosna na wsi.
3. Dbamy o przyrodę.
4. Zawód strażaka.
5. Nasz ukochany kraj!
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

- codzienne kształcenie czynności samoobsługowych,

- wdrażanie do systematycznego dbania o higienę ciała i jamy ustnej,
- poznawanie zwierząt żyjących w ogrodzie: pożytecznych i szkodników, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie i wiązanie ich  z aktualną porą roku,
- przestrzeganie zasad dotyczących utrzymania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu,
- obserwowanie wzrostu roślin, wyróżnianie części nadziemnych i podziemnych, wyodrębnianie części jadalnych,
- rozumienie potrzeby hodowania roślin, potrzeby wykonywania przy nich czynności ogrodniczych,

- przestrzeganie umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek – uważne obchodzenie się z nimi, korzystanie zgodnie z przeznaczeniem, nie zabieranie innym,
- poszerzenie wiadomości na temat życia ptaków wiosną (wiosenne powroty ptaków, zakładanie gniazd i wysiadywanie jaj, opieka nad pisklętami),
- rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa,
- poznanie zwierząt i ich potrzeb oraz pracy człowieka związanej z hodowlą zwierząt w gospodarstwie domowym,
- ćwiczenia w przeliczaniu różnych przedmiotów w otoczeniu, posługiwanie się liczebnikami głównymi, próby posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
- przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego,
- nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów,
- porównywanie liczebności zbiorów, układanie parami wzajemnie jednoznacznie przyporządkowanych elementów jednego zbioru z elementami drugiego dla uzyskania oceny więcej, mniej, tyle samo.
kurczatko-ruchomy-obrazek-0111kurczatko-ruchomy-obrazek-0111kurczatko-ruchomy-obrazek-0111

MARZEC
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Zwierzęta sprzed milionów lat.
2. Pogoda marcowa.
3. Wiosno, ach to ty!
4. Wielkanoc.
ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:
1. Zapoznanie z różnymi gatunkami dinozaurów, poszerzanie wiedzy o dinozaurach, poznanie wymarłych gatunków zwierząt oraz zaznajomienie z specyfiką pracy paleontologa.
2. Omówienie znaczenia przysłowia „W marcu jak w garncu” i zapoznanie z oznakami wiosny.
3. Wykonanie kalendarza pogody.
4. Przygotowanie ogródka przedszkolnego. Wskazanie, czego do życia potrzebuje roślina.
5. Wyjaśnienie, dlaczego niektóre przedmioty toną, a inne nie.
6. Utrwalenie wiadomości na temat ptaków powracających do Polski na wiosnę. Określenie dlaczego nie wolno dotykać ptasich gniazd. Omówienie czym są budki lęgowe i jaka jest ich rola.
7. Przybliżenie, na czym polega praca ogrodnika i utrwalenie nazwy narzędzi ogrodniczych.
8. Omówienie, na czym polega obieg wody w przyrodzie.
9. Zapoznanie z wielkanocnymi tradycjami (m.in. śmigusa-dyngusa) oraz zawartością koszyka wielkanocnego.
10. Założenie hodowli rzeżuchy i owsa.
dzien-dobry-ruchomy-obrazek-0040dzien-dobry-ruchomy-obrazek-0040dzien-dobry-ruchomy-obrazek-0040

LUTY

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Bawimy się wspólnie! 

2. Zimowe zabawy.

3. Muzyka jest wszędzie.

4.  Sportowo dla zdrowia!

ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

·         Codzienne kształcenie czynności samoobsługowych w zakresie: jedzenia, ubierania się i rozbierania, mycia rąk.

·         Umożliwianie dzieciom dłuższego pobytu na świeżym powietrzu, uwzględniając odpowiedni ubiór do temperatury.

·         Ćwiczenia w przeliczaniu różnych przedmiotów w otoczeniu, posługiwanie się liczebnikami głównymi i  porządkowymi.

·         Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej  w czasie układania puzzli i gier dydaktycznych.

·         Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem oraz swobodnego wypowiadania się.

·         Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce. 

·         Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.

·         Kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez ciągły kontakt z literaturą dziecięcą.

·         Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

Ø  Kontakty indywidualne z rodzicami dzieci według potrzeb,  ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w domu i przedszkolu, wspólne rozwiązywanie ewentualnych problemów.

Ø  Zachęcanie do udziału w zbiórce  „Makulatury” oraz ,,Opakowań po kleju AMOS’’.

Ø  Pomoc rodziców w gromadzeniu pokarmu dla ptaków.  

Ø   Kontynuacja projektu edukacyjnego " Misia Uszatka poznajemy".
Ø  Pomoc w organizacji Olimpiady Sportowej.

pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004pajacyk-z-pudelka-ruchomy-obrazek-0004
STYCZEŃ 2024R.

TEMATY KOMPLEKSOWE:

1. WITAMY NOWY ROK!

2. BABCIA I DZIADEK TO SKARB. 

3. ZIMOWE ZABAWY!

4. JAK DBAĆ O ZDROWIE?

ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

  1. Zapoznanie dzieci z nazwami pór dnia, dni tygodnia, miesięcy, pór roku.
  2. Omówienie sposobów odmierzania czasu oraz budowy i działania zegarów.
  3. Zdobywanie informacji na temat dokarmiania ptaków oraz innych zwierząt zimową porą, rozpoznawania ich na podstawie tropów. Zapoznanie z zawodem leśniczego.
  4. Wzbogacanie wiedzy dzieci o drzewach liściastych i iglastych.
  5. Zapoznanie dzieci z popularnymi tradycjami i zabawami karnawałowymi.
  6. Zwrócenie uwagi na rolę cukru jako składnika pokarmowego oraz zagrożeń wynikających z jego nadmiernego spożywania. Wskazanie produktów zawierających w swoim składzie cukier.
  7. Omówienie kim są babcia i dziadek dla rodziców. Zapoznanie z świętem Dnia Babci i Dnia Dziadka.
  8. Budowanie postawy szacunku wobec osób starszych (w tym dziadków) oraz wskazanie sposobów pomagania osobom starszym.
  9. Rozwijanie wiedzy dzieci dotyczącej zakresu obowiązków osób wykonujących wybrane zawody. Wypowiadanie się dzieci na temat zawodów wykonywanych przez bliskie im osoby oraz wskazywanie, kim chciałyby zostać w przyszłości.

mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0126mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0126mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0126mikolaj-na-boze-narodzenie-ruchomy-obrazek-0126
 
GRUDZIEŃ

Tematy kompleksowe:
1.     MIKOŁAJ W PRZEDSZKOLU.
2.     ZIMA TUŻ – TUŻ.
3.  i 4. PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT.

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne do wspólnej realizacji z rodzicami:
- Wdrażanie dzieci do stosowania form grzecznościowych typu: dzień dobry, do widzenia, dziękuję, proszę, przepraszam.
- Doskonalenie samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie ubrań przed i po spacerze, prawidłowe układanie butów w szatni, wieszanie kurtek.
- Wdrażanie do zgłaszania swoich potrzeb przez dzieci, samodzielnego korzystania z łazienki.
- Zachęcanie do samodzielnego spożywania posiłków, prawidłowego trzymania łyżki i widelca.
- Przestrzeganie wyznaczonych przez nauczycielkę miejsc do zabaw.
- Stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.
- Wzbudzenie zaufania i wiary we własne możliwości.
- Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie zimą. Zapoznanie dzieci ze zjawiskami pogodowymi charakterystycznymi dla nowej pory roku – zimy/mróz, śnieg, szron/
- Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po śliskich nawierzchniach, nie ślizgania się na chodnikach.
- Rozwijanie cech motorycznych dzieci i koordynacji ruchów.
- Zachęcanie do codziennego korzystania ze świeżego powietrza – hartowanie organizmu.
- Zachęcanie dzieci do dokarmiania ptaków zimą, zakładanie przydomowych karmników.
- Zapoznanie z tradycyjnymi Świąt Bożego Narodzenia.
- Włączenie dzieci do prostych prac związanych z przygotowaniami do świąt.

jesien-ruchomy-obrazek-0002jesien-ruchomy-obrazek-0002jesien-ruchomy-obrazek-0002jesien-ruchomy-obrazek-0002jesien-ruchomy-obrazek-0002jesien-ruchomy-obrazek-0002

LISTOPAD:
Tematy kompleksowe:
1. A DESZCZ PADA I PADA…

2. CO POWINIENEM WIEDZIEĆ O POLSCE?

3. ZDROWIE NASZYM SKARBEM

4. CO UŁATWIA PRACE W DOMU?

5. ZABAWKI

Zadania wychowawczo – dydaktyczne do wspólnej realizacji z rodzicami:

1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią. Wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.

2. Poszerzanie wiadomości dzieci na temat swojego kraju, symboli narodowych, sławnych Polaków oraz historii Narodowego Święta Niepodległości. Budowanie postawy patriotycznej.

3. Dbałość o higienę – ubieranie się odpowiednio do panujących warunków atmosferycznych, codzienną kąpiel, mycie zębów po posiłkach, częste mycie rąk, spożywanie zdrowej żywności.

4. Zwrócenie uwagi bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych. Poznawanie różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi.
5. Wdrażanie do dbania o własne i cudze rzeczy (w tym zabawki).

dziecko-ruchomy-obrazek-0060dziecko-ruchomy-obrazek-0060dziecko-ruchomy-obrazek-0060

PAŹDZIERNIK

1. Jesień w polu i w sadzie - Poznawanie i nazywanie owoców i warzyw. Uwrażliwiamy dzieci na piękno jesiennego krajobrazu. 

2. Dzień Nauczyciela - podkreślenie roli nauczyciela w edukacji małego dziecka.

3. Co robią zwierzęta jesienią? - Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt oraz zapoznanie ze sposobem przygotowania zwierząt do zimy.
4. Dbamy o czystość i zdrowie - Dbamy o zdrowe nawyki w zakresie higieny, odżywiania, czynnego wypoczynku. 
5. To jestem ja - Zachęcanie do wypowiadania się na temat własnej osoby, potrzeb i emocji. Wdrażanie do przestrzegania zasad w grupie rówieśników. 
 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze do wspólnej realizacji z Rodzicami:

OBSZAR FIZYCZNY

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • udział w zabawach konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym naturalnych
  • wykonywanie podstawowych ćwiczeń gimnastycznych
  • wykonywanie czynności porządkowych, samoobsługowych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego
  • radzenie sobie z sytuacjami trudnymi emocjonalnie, np. z przegraną
  • panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas czekania na swoją kolej
  • rozpoznawanie emocji na podstawie wyrazu twarzy

OBSZAR SPOŁECZNY

  • współpraca z rówieśnikami, nawiązywanie relacji rówieśniczych, obdarzanie uwagą innych dzieci
  • wprowadzenie w świat wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość
  • przestrzeganie zasad panujących w grupie

OBSZAR POZNAWCZY

  • rozwijanie wrażliwości zmysłowej, rozpoznawanie i określanie smaków, identyfikowanie smaku z owocem
  • identyfikacja zapisu cyfr 2,3, znajomość znaczenia pojęcia ,,para”
  • przekładanie jednych prawidłowości rytmicznych na inne
  • poszerzanie wiedzy i zdobywanie wiadomości na temat otaczającej przyrody, poznawanie wyglądu, zwyczajów i sposobów odżywiania zwierząt leśnych
  • doskonalenie kompetencji matematycznych: orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie figur geometrycznych, przeliczanie elementów w zbiorze, klasyfikacja przedmiotów według wskazanego kryterium, tworzenie zbiorów, tworzenie i układanie matematycznych rytmów
    wzbogacenie wiedzy na temat warzyw i owoców- części jadalne warzyw.

 WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

  • Organizacja „Jesiennego Pikniku”.
  • Udział w projektach edukacyjnych: "Misia Uszatka poznajemy", "Cała Polska czyta dzieciom"
    oraz "WIRUSOOCHRONA".
  • Kontakty indywidualne, strona internetowa przedszkola - Starszaki.

sowa-ruchomy-obrazek-0002sowa-ruchomy-obrazek-0002sowa-ruchomy-obrazek-0002sowa-ruchomy-obrazek-0002sowa-ruchomy-obrazek-0002

WRZESIEŃ

ZADANIA DO WSPÓLNEJ REALIZACJI Z RODZICAMI:

  1. Przyzwyczajanie dzieci do nowej sytuacji. Zapoznanie ze swoją salą zajęć personelem, z pomieszczeniami w przedszkolu,  szatnią  (półką w szatni), ogrodem przedszkolnym.
  2. Wdrażanie do właściwego korzystania z toalety, łazienki, zasad bezpiecznego spożywania posiłków.
  3. Przybliżenie dzieciom zasad bezpieczeństwa obowiązujących w sali, podczas spacerów i zabaw  na świeżym powietrzu. Stworzenie kodeksu grupowego, zawieranie umów.
  4. Utrwalenie nazw części ciała oraz orientacji przestrzennej.
  5. Zaznajomienie dzieci z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa panującymi na drodze oraz sposobem udzielania pierwszej pomocy i numerami alarmowymi.
  6. Zapoznanie z aktualną porą roku – jesienią, ze zmianami zachodzącymi w świecie roślin i zwierząt.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

1. Przystosowanie dzieci do nowych warunków zapoznanie z ramowym rozkładem dnia, programem wychowania, koncepcja pracy przedszkola.

2. Kontakty indywidualne z rodzicami wg potrzeb: problemy adaptacyjne dzieci, zachowanie się dziecka w grupie.

3.Pomoc rodziców w gromadzeniu materiału przyrodniczego w kąciku przyrody.

4. Zachęcanie dzieci do wypowiadania się na określony temat, na podstawie własnych doświadczeń.

5. Zapoznanie dzieci z zasadami ruchu drogowego oraz zmianami w przyrodzie jakie mają miejsce jesienią.

dziecko-ruchomy-obrazek-0158dziecko-ruchomy-obrazek-0158dziecko-ruchomy-obrazek-0158dziecko-ruchomy-obrazek-0158