KODEKS PRZEDSZKOLAKA
"Umiem się zachować dobrze
Znaczy, że z kulturą!
Wychowanie to rzecz ważna,
Bo kultura górą!"
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
1.Jestem miły i uprzejmy, okazuje innym życzliwość i szacunek.
2.Zachowuje się kulturalnie, używam magicznych słów – „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”, „dzień dobry”, „do widzenia”.
3.Słucham i wykonuje polecenia rodziców, opiekunów i nauczycieli, szanuje starszych.
4.Szanuję pracę, wysiłek, czas i własność swoją i innych.
5.Jestem koleżeński i uczynny potrafię się zgodnie bawić, pomagam młodszym i słabszym.
6.Nie śmieję się z innych, nikogo nie obrażam, nikomu nie dokuczam i nie robię krzywdy.
7.Odmawiam, gdy ktoś nakłania mnie do złego i nie obawiam się powiedzieć o tym nauczycielowi.
8.Nie narażam siebie i innych na niebezpieczeństwo.
9.Jestem uczciwy, zawsze mówię prawdę i przyznaję się do błędu.
10.Odważnie proszę o pomoc, gdy jej potrzebuję.
11.Dbam o swoje zdrowie, higienę, wygląd i porządek wokół siebie.
POŻĄDANE ZACHOWANIA DZIECI W PRZEDSZKOLU
W szatni:
- Spokojnie przebieramy się w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela,
- Starannie składamy swoją odzież, buty i odkładamy na swoją półkę,
- Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie, jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
- Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
- Przy rozbieraniu się – pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu),
- Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy,
- Staramy mówić umiarkowanym głosem – zwłaszcza gdy odbywają się zajęcia w holu sąsiadującym z szatnią,
- Nie zabieramy i nie przenosimy rzeczy z innych półek.
W sali zabaw:
- Bezpiecznie poruszamy się po sali – nie biegamy,
- Używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję,
- Mówimy niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji,
- Dzielimy się wszystkim oraz zabawkami przyniesionymi z domu,
- Utrzymujemy porządek w miejscu zabawy – sprzątamy po sobie,
- Przestrzegamy ustalonych zasad podczas zabaw dowolnych.
W łazience:
Higiena potrzeb fizjologicznych:
- Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
- Zawsze myjemy ręce po skorzystaniu z toalety.
Myjemy ręce:
- Przed posiłkami i po ich spożyciu,
- Po wyjściu z toalety,
- Po przyjściu z ogrodu przedszkolnego.
Podczas spożywania posiłków:
- Siedzimy na wyznaczonym miejscu i spożywamy posiłek
- Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów,
- Jemy w ciszy – nie rozmawiamy, nie mlaskamy,
- Po skończonym posiłku za zgodą nauczyciela wstajemy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym:
- Korzystamy z urządzeń za zgodą nauczyciela i zgodnie z Regulaminem Placu Zabaw,
- Zgłaszamy chęć skorzystania z toalety nauczycielowi,
- Nie rozmawiamy z osobami znajdującymi się poza placem zabaw (tj. za ogrodzeniem),
- Bawimy się w wyznaczonej przez nauczyciela części ogrodu,
Podczas spacerów i wycieczek:
- Idziemy w parach z kolegą, koleżanką przydzieloną przed wyjściem,
- Stosujemy się do ustalonych przed spacerem zasad.
SYSTEM NAGRÓD I KAR
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując „Kodeks przedszkolaka” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
FORMY NAGRADZANIA :
- Pochwała indywidualna
- Pochwała przed całą grupą
- Pochwała przed rodzicami
- Drobne nagrody rzeczowe, np. odznaka „Super przedszkolak”, naklejka .
NAGRADZAMY ZA :
- Wywiązanie się z podjętych obowiązków
- Bezinteresowną pomoc innym
- Stosowanie ustalonych zasad i umów
- Wysiłek włożony w wykonaną pracę
- Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola
Po ustaleniu norm postępowania należy również ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.
KARY STOSUJEMY ZA:
- Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
- Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
- Zachowania agresywne
- Niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
FORMY KARANIA:
- Upomnienie słowne indywidualne
- Upomnienie słowne wobec grupy
- Poinformowanie rodziców o przewinieniu
- „Ławeczka do myślenia” – chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy.