43-378 Rybarzowice

ul. Przedszkolna 4

Tel: (33) 817-72-27

pprybarzowice@outlook.com

Publiczne Przedszkole w Rybarzowicach

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

"Umiem się zachować dobrze
Znaczy, że z kulturą!
Wychowanie to rzecz ważna,
Bo kultura górą!"

 KODEKS  DOBREGO  ZACHOWANIA

1.Jestem miły i uprzejmy, okazuje innym  życzliwość i szacunek.

2.Zachowuje się kulturalnie, używam magicznych słów – „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”, „dzień dobry”, „do widzenia”.

3.Słucham i wykonuje polecenia rodziców, opiekunów i nauczycieli, szanuje starszych.

4.Szanuję pracę, wysiłek, czas i własność swoją i innych.

5.Jestem koleżeński i uczynny potrafię się zgodnie bawić, pomagam młodszym i słabszym.

6.Nie śmieję się z innych, nikogo nie obrażam, nikomu nie dokuczam i nie robię krzywdy.

7.Odmawiam, gdy ktoś nakłania mnie do złego i nie obawiam się powiedzieć o tym nauczycielowi.

8.Nie narażam siebie i innych na niebezpieczeństwo.

9.Jestem uczciwy, zawsze mówię prawdę i przyznaję się do błędu.

10.Odważnie proszę o pomoc, gdy jej potrzebuję.

11.Dbam o swoje zdrowie, higienę, wygląd i porządek wokół siebie.

 

POŻĄDANE  ZACHOWANIA  DZIECI W PRZEDSZKOLU 

W szatni:

  • Spokojnie przebieramy się w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela,
  • Starannie składamy swoją odzież, buty i odkładamy na swoją półkę,
  • Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie, jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
  • Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
  • Przy rozbieraniu się – pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu),
  • Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy,
  • Staramy mówić umiarkowanym głosem – zwłaszcza gdy odbywają się zajęcia w holu sąsiadującym z szatnią,
  • Nie zabieramy i nie przenosimy rzeczy z innych półek.

  W sali zabaw:

  • Bezpiecznie poruszamy się po sali – nie biegamy,
  • Używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję,
  • Mówimy niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji,
  • Dzielimy się wszystkim oraz zabawkami przyniesionymi z domu,
  • Utrzymujemy porządek w miejscu zabawy – sprzątamy po sobie,
  • Przestrzegamy ustalonych zasad podczas zabaw dowolnych.

W łazience:

Higiena potrzeb fizjologicznych:

  • Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
  • Zawsze myjemy ręce po skorzystaniu z toalety.

Myjemy ręce:

  • Przed posiłkami i po ich spożyciu,
  • Po wyjściu z toalety,
  • Po przyjściu z ogrodu przedszkolnego.

Podczas spożywania posiłków:

  • Siedzimy na wyznaczonym miejscu i spożywamy posiłek
  • Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów,
  • Jemy w ciszy – nie rozmawiamy, nie mlaskamy,
  • Po skończonym posiłku za zgodą nauczyciela wstajemy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.

Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym:

  • Korzystamy z urządzeń  za zgodą nauczyciela i zgodnie z  Regulaminem Placu Zabaw,
  • Zgłaszamy chęć skorzystania z toalety nauczycielowi,
  • Nie rozmawiamy z osobami  znajdującymi się poza placem zabaw (tj. za ogrodzeniem),
  • Bawimy się w wyznaczonej przez nauczyciela części ogrodu,

Podczas spacerów i wycieczek:

  • Idziemy w parach z kolegą, koleżanką przydzieloną przed wyjściem,
  • Stosujemy się do ustalonych przed spacerem zasad.

SYSTEM   NAGRÓD  I  KAR

Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując „Kodeks  przedszkolaka” musimy zarówno wspierać  i motywować  je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.

FORMY  NAGRADZANIA :

  • Pochwała indywidualna
  • Pochwała przed całą grupą
  • Pochwała przed rodzicami
  • Drobne nagrody rzeczowe, np. odznaka „Super przedszkolak”, naklejka .

NAGRADZAMY  ZA :

  • Wywiązanie się z podjętych obowiązków
  • Bezinteresowną pomoc innym
  • Stosowanie ustalonych zasad i umów
  • Wysiłek włożony w wykonaną pracę
  • Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola

Po ustaleniu  norm postępowania  należy również ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.

KARY  STOSUJEMY  ZA:

  • Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
  • Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
  • Zachowania agresywne
  • Niszczenie wytworów pracy innych , ich własności

FORMY  KARANIA:

  • Upomnienie słowne  indywidualne
  • Upomnienie słowne  wobec grupy
  • Poinformowanie rodziców o przewinieniu
  • „Ławeczka do myślenia” – chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy.