43-378 Rybarzowice

ul. Przedszkolna 4

Tel: (33) 817-72-27

pprybarzowice@outlook.com

Publiczne Przedszkole w Rybarzowicach

PROCEDURA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

PROCEDURA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

PROCEDURA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI 
W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU  W RYBARZOWICACH

Dzieci kwiatyPodstawa prawna:

*Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zmianami),

*Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2002r. Nr 51, poz. 458 z późn. zmianami),

*Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 4 z 15 stycznia 2009 r. poz. 17),

*Statut Publicznego Przedszkola w Rybarzowicach,

*Program Profilaktyki w Publicznym Przedszkolu w Rybarzowicach.

 

I. Procedura została stworzona w celu:

1.Sprecyzowania systemu kontaktów nauczycieli z rodzicami/ prawnymi opiekunami dzieci;

2. Usprawnienia współpracy między przedszkolem i rodzicami;

3. Ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli i rodziców;

4. Ułatwienia monitorowania ustalonych zasad współpracy.

Jest nas 5 :)

II. Zasady współpracy:

1.Współdziałanie nauczycieli i rodziców/prawnych opiekunów ma prowadzić do stworzenia możliwie najlepszych warunków wszechstronnego rozwoju dziecka.

2.Współpraca jest prowadzona na zasadzie wzajemnego szacunku i rozumienia racji obu stron, co oznacza, że:

a) przedszkole wspomaga rodziców w wychowaniu, nie naruszając wyznawanych przez nich wartości;

b)rodzice współtworzą, znają i akceptują przedszkolny system wychowawczy.

3.Nauczyciele i rodzice wymieniają się informacjami o potrzebach oraz intelektualnych i fizycznych możliwościach dziecka.

4.Wszystkie informacje przekazywane są rzeczowo, szczerze i życzliwie.

5.Ewentualne konflikty między nauczycielami i rodzicami rozwiązywane są w atmosferze wzajemnego zrozumienia.

6.Współpracujące strony przestrzegają przyjętych zasad.

 

Z okazji narodzin dziecka

III. Osobami uprawnionymi do współpracy z rodzicami są pracownicy pedagogiczni przedszkola.

IV. Sposoby komunikowania się pracowników przedszkola z rodzicami/prawnymi opiekunami:

a) spotkanie;

b) rozmowa telefoniczna (w sytuacji pilnej lub przypadku losowym);

c) list;

d) e-mail.

V. Spotkania.

1.Spotkania rodziców/prawnych opiekunów z nauczycielami odbywają się w formie:

a)zebrań grupowych;

b)zajęć otwartych;

c)konsultacji indywidualnych;

d)uroczystości przedszkolnych;

e)innej, jeśli wynika to z planu pracy przedszkola.

2.Harmonogram, w którym zostały ujęte terminy zebrań grupowych i zajęć otwartych, zostaje przedstawiony rodzicom na pierwszym spotkaniu,
we wrześniu każdego roku szkolnego.

3.Terminy comiesięcznych konsultacji indywidualnych podane zostają do wiadomości rodziców po ustaleniu harmonogramu tych spotkań.

4.W uzasadnionych losowo przypadkach rodzice mogą spotkać się z wychowawcą w innym, wspólnie ustalonym terminie.

5.Rodzice nie otrzymają żadnych informacji o dziecku podczas zajęć prowadzonych przez nauczyciela.

6.Miejscem kontaktów rodziców i nauczycieli jest przedszkole. W przypadkach losowych, spotkanie może się też odbyć w domu rodzinnym dziecka.

7.Miejscem spotkań nauczycieli i rodziców na terenie przedszkola są przede wszystkim sale zajęć i kancelaria dyrektora przedszkola. Rozmowa nie może być słyszana przez inne postronne osoby. Wykluczone jest przekazywanie informacji o dziecku na korytarzu, poza sytuacjami wymagającymi natychmiastowego rozwiązania.

8.Nauczyciele nie udzielają informacji o uczniu poza budynkiem przedszkola (np. na ulicy),  telefonicznie – tylko w przypadkach losowych.

Dziecko śpi na ręcznikach

9.Podczas zebrań grupowych wychowawca zapoznaje rodziców z dokumentacją przedszkola, przedstawiając:

  • · fragmenty Statutu Przedszkola, odnoszące się bezpośrednio do praw i obowiązków dzieci oraz ich opiekunów;
  • · przedszkolny program wychowawczy;
  • ·program profilaktyki przedszkola;
  • ·informuje rodziców o funkcjonowaniu przedszkola;
  • ·konsultuje z rodzicami  w bieżącym roku szkolnym;
  • ·ustala tematykę zebrań;
  • ·informuje rodziców o postępach i trudnościach dzieci;
  • ·omawia bieżące kwestie wychowawcze i dydaktyczne;
    ·przeprowadza pedagogizację rodziców;
  • ·zachęca rodziców do aktywnego udziału w życiu przedszkola.

10.Podczas spotkań z rodzicami wychowawcy i inni nauczyciele zachowują dyskrecję podczas przekazywania informacji o postępach w nauce i zachowaniu dziecka, omawiając je podczas indywidualnej rozmowy z osobą zainteresowaną, bez obecności osób trzecich, starając się proponować konkretne sposoby rozwiązania problemu lub skierować specjalistów, którzy udzielą fachowych porad.

11.Spotkania z rodzicami zostają udokumentowane notatką w zeszycie współpracy z rodzicami prowadzonym przez wychowawców.

Niebiesko różowe czapeczki

VI. Precedencja kontaktów między rodzicami a przedszkolem.

1.Uwagi i wnioski dotyczące pracy przedszkola rodzice kierują najpierw do wychowawcy.

2.Jeśli problem nie został rozwiązany przez nauczyciela, rodzice przedstawiają go dyrektorowi przedszkola.

3. W razie nie rozwiązania problemu w placówce rodzice kierują uwagi i wnioski bezpośrednio do organu nadzorującego lub prowadzącego przedszkole.