ROCZNY PLAN PRACY W 2023/24
"Ruch to zdrowie!
Bądź aktywny:
Skacz i biegaj!
Nie bądź dziwny!"
„ AKTYWNIE CZAS SPĘDZAMY I O ZDROWIE SWOJE DBAMY ”
Zdrowie to nie tylko brak choroby,
lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego.
Cele :
- kształtowanie i utrwalanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych, nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu, dbałości o prawidłową postawę ciała,
- propagowanie zdrowego stylu życia: codzienna aktywność ruchowa, zdrowe odżywianie,
- uświadomienie rodziców i opiekunów o zagrożeniach płynących z braku doświadczeń ruchowych,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, radzenie sobie z emocjami, stresem, i czynnikami szkodliwymi dla zdrowia,
- zapoznanie z nowymi metodami stymulowania rozwoju dziecka poprzez ruch,
- kierowanie się zasadami bezpieczeństwa w życiu codziennym,
- poznawanie współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych i nauka zapobiegania im,
- zachęcanie rodziców i społeczności lokalnej do współdziałania w promowaniu zdrowia, aktywności fizycznej oraz odporności emocjonalnej przedszkolaków.
ZADANIA:
- Promowanie zdrowego stylu życia dzieci poprzez rozbudzanie zamiłowania do zabaw i ćwiczeń fizycznych oraz poszerzenie wiadomości na temat zdrowego odżywiania się i zagrożeń środowiska przyrodniczego.
- Uświadamianie dzieciom, co sprzyja, a co zagraża ich zdrowiu oraz zdrowiu rówieśników.
- Podejmowanie działań mających na celu zachowanie higieny osobistej, higieny słuchu i wzroku oraz bezpieczeństwa swojego i innych.
- Poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy.
- Wyrażanie życzliwości, tolerancji i szacunku wobec innych, zwłaszcza do osób niepełnosprawnych i starszych poprzez zrównoważony stosunek do zdrowia, choroby, kalectwa.
- Bajkoterapia celem redukowania niepożądanych emocji dzieci.
- Organizowanie konkursów, imprez, zajęć, zabaw grupowych i ogólnoprzedszkolnych z wykorzystaniem metod aktywizujących
wg W. Sherborne, A. Labana, Knilów, Klanzy, integracji sensorycznej. - Prowadzenie zajęć grupowych wg Innowacji Pedagogicznej „Ruch rozwijający zmysły – zajęcia grupowe z elementami Integracji Sensorycznej i Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne”.
- Prowadzenie zajęć Metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne dla dzieci i rodziców.
- Współpraca z rodzicami w celu ujednolicenia wspólnych działań wspierających rozwój fizyczny dzieci w środowisku przedszkolnym i domowym.
- Włączenie rodziców i środowiska lokalnego w praktyczną realizację działań przedszkola.
Efekty do osiągnięcia:
- Dobre samopoczucie dziecka poprzez zaspokojenie jego codziennych potrzeb, a co za tym idzie, dbania o dobre samopoczucie dorosłych (nauczycielek, innych pracowników i rodziców) w przeciwnym razie niemożliwe byłoby dobre samopoczucie dzieci.
- Chronienie i wzmacnianie organizmu dziecka. Zapewnienie wystarczającej dawki nieskrępowanego ruchu, optymalny program dnia.
- Zdrowe odżywianie się, mające wpływ na samopoczucie fizyczne i psychiczne.
- Prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka poprzez niwelowanie negatywnych emocji, uspokojenie, zredukowanie problemów emocjonalnych i podnoszenie samooceny podopiecznych.
- Przyswojenie przez dziecko wiedzy o tym, co sprzyja, a co zagraża jego zdrowiu. Organizowanie zabaw nie zagrażających jego zdrowiu
i życiu. - Poznanie przez dzieci i rodziców elementarnych działań związanych z profilaktyką zdrowotną, a także postaw proekologicznych
oraz stosowanie ich w życiu codziennym. - Dzieci i rodzice aktywnie uczestniczą w działaniach promujących zdrowy styl życia podejmowanych w przedszkolu.
- Przedszkole promuje zdrowy styl życia - dzieci i rodzice wiedzą jakie znaczenie ma ruch oraz właściwe żywienie.
- Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
- Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Przedszkolaki rozwijają się twórczo.