43-378 Rybarzowice

ul. Przedszkolna 4

Tel: (33) 817-72-27

pprybarzowice@outlook.com

Publiczne Przedszkole w Rybarzowicach

PRAW DZIECKA NALEŻY PRZESTRZEGAĆ!!!!

KAŻDĄ WIOSNĄ PRAWA DZIECKA ROSNĄ!
"Kiedy mały jesteś,
To małe masz prawa....

Kiedy duży rośniesz, to już więcej masz...
Chociaż każde prawa, to nie jest zabawa,
Ale w wyliczance tak dobrze je znasz!"

   

"Nikt nie rodzi się
po raz drugi przedszkolakiem.

To, czego nie zrobimy
dla dzieci,
dla wychowania przedszkolnego,

nie zrobimy nigdy... 

Stymulowanie rozwoju dziecka
jest łatwiejsze

od liczenia późniejszych wad..."            
Doc. dr Maria Kielar 

 

MOJE PRAWA CZYLI KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA 

Prawo do życia i rozwoju - oznacza, że nikogo nie wolno pozbawiać życia, a dorośli muszą stworzyć Ci warunki do prawidłowego rozwoju.
Prawo do życia bez przemocy i poniżania - oznacza, że bicie, znęcanie się i okrutne traktowanie są niedopuszczalne i karalne.
Prawo do wychowania w rodzinie - oznacza, że nikomu nie wolno zabrać Cię od rodziców, chyba, że z bardzo ważnych powodów; gdyby zdarzyło się, że rodzice będą osobno, masz prawo do kontaktów z obojgiem rodziców.
Prawo do wypowiedzi - oznacza, że w ważnych sprawach Ciebie dotyczących możesz wygłosić swoje zdanie, opinie, oświadczyć własną wolę.
Prawo do stowarzyszenia - oznacza, że możesz należeć do organizacji młodzieżowych, a jeżeli masz 16 lat sam decydujesz o swojej przynależności.
Prawo do swobody myśli, sumienia i religii - oznacza, że gdy jesteś wystarczająco świadomy sam decydujesz o swoim światopoglądzie, wcześniej jedynie rodzice mają prawo Tobą kierować.
Prawo do nauki - oznacza, że możesz uczyć się tak długo, jak pozwalają na to Twoje zdolności, jeżeli masz 6 lat możesz rozpocząć naukę w klasie "O", pracować możesz gdy skończysz 15 lat.
Prawo do tożsamości - oznacza, że musisz mieć nazwisko, obywatelstwo, poznać swoje pochodzenie, mając 13 lat musisz być pytany o zgodę, gdybyś miał zostać adoptowany, a także gdybyś miał mieć zmienione nazwisko.
Prawo do informacji - oznacza, że powinieneś poznać swoje prawa, powinieneś mieć dostęp do różnych źródeł wiedzy.
Prawo do prywatności - oznacza, że możesz dysponować własnymi rzeczami, masz prawo do tajemnicy korespondencji, nikomu nie wolno bez ważnych powodów wkraczać w Twoje sprawy osobiste i rodzinne.

 PRAWA DZIECKA Jadwiga Kozłowska

Dziecko swoje prawa ma. Każdy je na pamięć zna.

Lecz przypomnieć pragnę je, chyba nie pomylę się.

Dziecko ma prawo do szczęścia w jego najlepszej postaci.

Do radosnego dzieciństwa, cokolwiek miłego to znaczy.

Dziecko ma prawo do zabawy, co go ucieszy i rozwija,

Bo przecież wszystko, co z dziecka, to z biegiem czasu przemija.

Dziecko ma prawo do akceptacji, takim jakim naprawdę jest

I do uśmiechu i przyjaźni, do smutku i prawdziwych łez.

Dziecko ma prawo do radości, małych radości szarego dnia.

Do zaufania w jego siły, że sobie samo radę da.

Dziecko ma prawo do szczerości, by świat poznawać w całej krasie.

Do wiedzy nieograniczonej, bo dziecko na wielu rzeczach zna się.

Dziecko ma prawo do rozmowy i tłumaczenia spraw od zera,

Nawet, gdy zdaje nam się czasem, że wciąż marudzi, no i gdera.

Dziecko ma prawo do sukcesu i do błądzenia w ciemności,

Poszukiwania swojej drogi w świecie życiowej mądrości.

Dziecko ma prawo moi drodzy i do tak zwanej porażki,

Co go umocni i nauczy, to problem jest nie lada ważki.

Dziecko ma prawo do rozwoju zainteresowań i umiejętności

I bezpieczeństwa, i spokoju, co w dobrym domu stale gości.

Dziecko ma prawo do obrony przed światem siły i przemocy,

Do zaspakajania jego potrzeb i w trudnych chwilach- do pomocy.

Dziecko ma prawo do szacunku, nawet gdy nosi jeszcze smoczek

I do rannego pocałunku, gdy kładzie się na drugi „boczek”.

Dziecko ma prawo do opieki, by było czyste, nakarmione

I do mówienia czasem głupot zwanych jako farmazony.

Dziecko ma prawo do nauki na miarę jego możliwości,

Ale największe prawo ma dziecko do bezwarunkowej miłości!


Prawa dziecka przedszkolnego

             Przedszkole jest pierwszą instytucją, w której dziecko nabywa kompetencje społeczne. W atmosferze spokoju i akceptacji poznaje własne prawa i reguły życia w grupie. Wiek przedszkolny jest okresem intensywnego rozwoju psychofizycznego dzieci. W tym czasie kształtują się pierwsze postawy moralne, nawyki mające wpływ na przyszłe życie. Dzieci uczą się odróżniania dobra od złego, wartościowania zachowań własnych i kolegów, poznają reguły w grupie. Przedszkole tworzy takie warunki, aby dzieci mogły doświadczać, co dobre dla nich samych i dla ich otoczenia, aby nabyły takie kompetencje społeczno- moralne, które umożliwią im funkcjonowanie w szerszej społeczności. Przedszkole dba też o to, aby wychowankowie mieli świadomość istnienia własnych praw. Ogromną rolę w uświadamianiu praw i obowiązków odgrywa nauczyciel. Istnieje stała potrzeba uświadamiania dzieciom, jak również ludziom dorosłym praw dziecka. Dorośli doskonale znają swoje prawa, niejednokrotnie zapominają o tym, że również i dzieci będąc częścią społeczeństwa mogą korzystać
ze swoich praw zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konwencji Praw Dziecka.

Prawa socjalne to :

- prawo do odpowiedniego standardu życia,

- prawo do ochrony zdrowia,

- prawo do zabezpieczenia socjalnego,

-prawo do wypoczynku i czasu wolnego.

Prawa kulturalne to :

- prawo do nauki,

- prawo do korzystania z dóbr kultury,

-prawo do informacji,

- prawo do znajomości swoich praw.

                Dziecko śpi na ręcznikachDodać należy, że dzieci uczą się podpatrując dorosłych. Konwencja Praw Dziecka przede wszystkim na rodzinę kładzie obowiązek dbania o harmonijny rozwój dziecka, jak również zapewnienie bezpieczeństwa i uświadomienie dziecku jego własnych praw. Nie umniejsza to jednak rangi nauczyciel w tym zakresie. W przedszkolu , gdzie prawa dziecka są priorytetem, dba się szczególnie o ich przestrzeganie, a także wyposażanie dzieci w odpowiednią wiedzę i umiejętności, związane z tymi prawami. Niejednokrotnie w przedszkolu dziecko zdobywpierwsze informacje dotyczące praw dziecka, uczy się poszanowania praw innych i radzenia sobie w sytuacjach naruszania praw własnych . Im wcześniej dziecko styka się z wyższymi wartościami takimi, jak: sprawiedliwość, tolerancja, poszanowanie godności i wolności innych, tym łatwiej i szybciej zdobędzie umiejętności społeczno – moralne.

niemowle-ruchomy-obrazek-0004Każde dziecko to cudowna istota.

Od nas - dorosłych zależy,

kim będzie dziecko, gdy dorośnie.

Niech słyszy od nas słowa najlepsze,

najpiękniejsze,

najmądrzejsze

i niech wie, że jest kochane.

Uczmy je cierpliwości, opiekuńczości, wyrozumiałości,

a wychowamy wspaniałego człowieka.

,,Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi..."
                                                                                                           J. Korczak 

W Statucie Przedszkola czytamy:

„ Przedszkole realizuje prawo dziecka do:

1)     Akceptacji takim jakim jest

2)     Spokoju i samotności gdy tego potrzebuje

3)     Indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju

4)     Aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi

5)     Aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym zakresie pomocy

6)     Zabawy i wyboru towarzyszy zabaw

7)     Posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić o pomoc

8)     Badania i eksperymentowania różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się  procesom twórczym otoczenia

9)     Snu i wypoczynku jeżeli jest zmęczony

10)   Jedzenia i picia gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki i realizowania  własnych potrzeb

11)   Wielozmysłowego poznawania świata”

                 Od najmłodszych lat należy uświadamiać dzieciom ich prawa. W przedszkolu można wprowadzić dzieci w świat wartości uniwersalnych, w tym także w świat jego praw, w codziennej działalności dziecka, wykorzystując naturalne sytuacje. Niezastąpioną okażę się literatura dziecięca, która bawiąc dzieci jednocześnie je uczy. Wykorzystanie metod aktywizujących w planowaniu sytuacji edukacyjnych, pozwoli przedszkolakom zdobywać doświadczenia i kompetencje społeczno- moralne oraz nabywać wiedzę i umiejętności z zakresu znajomości praw dzieci. Należy umożliwić dzieciom wyrażanie siebie, własnych uczuć, myśli w różnych formach ekspresji. Odpowiednia atmosfera i klimat wychowawczy wspomogą dzieci w poznaniu swoich praw, jak również respektowaniu praw innych. Należy też pamiętać o ujednoliceniu oddziaływań przedszkola ze środowiskiem rodzinnym. Wyniesione z domu rodzinnego doświadczenia mogą pomóc lub utrudnić realizację edukacji praw dzieci, dlatego tak istotne jest współdziałanie z rodzicami.

(...)

    PRAWA I OBOWIĄZKI

1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw dziecka, a w szczególności do:

a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego i wychowawczo- kształcącego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

b) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego traktowania,

c) poszanowania jego godności osobistej, własności,

d) bezpieczeństwa,

e) opieki i ochrony,

f) partnerskiej rozmowy na każdy temat,

g) indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,

h) akceptacji jego osoby,

i) nienaruszalności cielesnej,

j) podejmowania decyzji i możliwości wyboru,

k) rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów,

l) swobody wyrażania myśli i przekonań,

ł) zdrowego żywienia.

2. Dziecku w przedszkolu nie wolno:

a) stwarzać niebezpiecznych sytuacji,

b) krzywdzić innych i siebie,

c) przeszkadzać innym w pracy i zabawie.

3. Dziecko uczęszczające do przedszkola ma obowiązek:

a) przestrzegać ustalonych norm współżycia w grupie, a szczególnie okazywać szacunek dorosłym i kolegom,

b) postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,

c) używać form grzecznościowych wobec dorosłych i kolegów,

d) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów,

e) starać się utrzymywać porządek wokół siebie, dbać o swój wygląd i estetykę ubrania

f) szanować wspólnej własności,

g) szanować pracę kolegów i dorosłych,

h) przestrzegać zakazów dotyczących bezpieczeństwa,

i) wywiązywać się z przydzielonych zadań.

(...)

Szczegółowy wykaz praw
i obowiązków dzieci znajduje się
w tzw. „Grupowych kodeksach
praw i obowiązków dziecka”

 Przy respektowaniu ich praw przyzwyczajamy dzieci do:

a) aktywności, twórczości i eksperymentowania,

b) samodzielności w podejmowaniu zadań, w dokonywaniu wyborów,

c) zaradności wobec sytuacji problemowych,

d) działania zespołowego z rówieśnikami, młodszymi i starszymi kolegami,

e) poznawania swoich ograniczeń i możliwości, akceptacji siebie i innych,

f) tolerancji, otwartości wobec innych,

g) bycia z innymi i dla innych pomocnym,

h) przestrzegania zasad bezpiecznego pobytu w przedszkolu- własnego i innych.

Znalezione obrazy dla zapytania RODZICE I DZIECIKORCZAKOWSKIE PRAWA DZIECKA :
1. Prawo do radości.
2. Prawo do wyrażania swoich myśli i uczuć.
3. Prawo do szacunki.
4. Prawo do nauki przez zabawę i bycie sobą.
5. Prawo do niepowodzeń i łez.
6. Prawo do własności.
7. Prawo do bycia sobą.
8. Prawo do niewiedzy.
9.Prawo do upadków.
10.Prawo do tajemnicy.

Niech się wreszcie każdy dowie i rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek, tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni, którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić, spisali dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta spróbujcie dobrze zapamiętać.
Tak się w wiersze poukładały prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej, jak umiecie.

Podpisali:
Król Maciuś Pierwszy
Minister Baron von Rauch

Marcin Brykczyński  O prawach dziecka

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym
Że dziecko to także człowiek
Tyle że jest mały.
Dlatego ludzie uczeni
Którym za to należą się brawa
Chcąc wielu dzieci los odmienić
Stworzyli dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
próbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się w wiersze poukładały Prawa dla dzieci na całym świecie
Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.

             

 

DZIECI UCZĄ SIĘ TEGO CZEGO DOŚWIADCZAJĄ...

nastrojowy-emotikon-ruchomy-obrazek-0001Dziecko krytykowane uczy się potępiać.

Dziecko otoczone wrogością uczy się agresji.

Dziecko żyjące w strachu uczy się lękliwości.

Dziecko doświadczające litości
uczy się rozczulać nad sobą.

Dziecko wyśmiewane uczy się nieśmiałości.

Dziecko otoczone zazdrością uczy się zawiści.

Dziecko zawstydzone uczy się poczucia winy.

Dziecko zachęcone uczy się wiary w siebie.

nastrojowy-emotikon-ruchomy-obrazek-0314Dziecko otoczone wyrozumiałością uczy się cierpliwości

Dziecko chwalone uczy się wdzięczności.

Dziecko akceptowane uczy się kochać.

Dziecko otoczone aprobatą uczy się lubić siebie.

Dziecko darzone uznaniem uczy się, że dobrze mieć cel.

Dziecko żyjące w otoczeniu, które potrafi się dzielić, uczy się hojności.

Dziecko traktowane uczciwie, uczy się prawdy i sprawiedliwości.

nastrojowy-emotikon-ruchomy-obrazek-0363Dziecko żyjące w poczuciu bezpieczeństwa
uczy się ufności.

Dziecko otoczone przyjaźnią uczy się radości życia.

Jeżeli żyjesz w spokoju, twoje dziecko będzie żyło w spokoju ducha.

A w jakim otoczeniu żyje Twoje dziecko ? 

                                                              Dorothy Law Nolte

dziecko-ruchomy-obrazek-0158     dziecko-ruchomy-obrazek-0158          dziecko-ruchomy-obrazek-0158